Premier wraz z ministrem infrastruktury i budownictwa Andrzejem Adamczykiem wzięła udział w briefingu prasowym zorganizowanym w związku z rozpoczęciem drążenia drugiego portalu tunelu od strony południowej na budowie drogi ekspresowej S7 na odcinku Naprawa - Skomielna Biała.
„Wszystko wskazuje na to, że będziemy mogli już niedługo cieszyć się dobrym dojazdem do Zakopanego. Zakopianka to jest symboliczna droga. W Polsce każdy o niej słyszał, wielu przemieszczając się tutaj na Podhale, do Zakopanego wielokrotnie nią jechało, a właściwie stało w korkach i cieszę się, że inwestycja jest w tej chwili realizowane bez przeszkód” – mówiła premier Szydło.
Jak podkreśliła szefowa rządu na briefingu, "to jest bardzo trudne zadanie, dlatego że jest i skomplikowana technologia, i szczególne warunki". Dodała, że "nie ma drugiej takiej" inwestycji w Polsce.
Jak przypomniała premier, "inwestycja ma na celu przede wszystkim poprawę funkcjonowania komunikacyjnego". "To jest kolejna inwestycja, która jest realizowana przez nasz rząd (...) konsekwentnie" - podkreśliła. Zapewniła, że ta inwestycja zostanie ukończona "zgodnie z programem, do którego zobowiązaliśmy się wobec naszych wyborców".
"Poprzez tę konsekwencję, harmonogram, który przyjęliśmy na początku pracy naszego rządu, który jest konsekwentnie realizowany, mogę powiedzieć, że po raz kolejny rząd Prawa i Sprawiedliwości - rząd, na którego czele mam zaszczyt stać - dotrzymuje słowa" - mówiła premier. "To dotrzymywanie słowa jest znakiem rozpoznawczym naszego rządu" - podkreśliła.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że zgodnie z zapewnieniami wykonawców już na Sylwestra 2020 roku pojedziemy pod Tatry nowo wybudowaną Zakopianką.
„To niezmiernie skomplikowane przedsięwzięcie inżynieryjne. Tutaj za nami jest uruchomiony oddział górniczy, bo wszystko co się tutaj dzieje objęte jest prawem górniczym, a drążenie funkcjonuje zgodnie z zasadami górniczymi tak jak funkcjonuje normalna kopalnia” – mówił minister.
Drążony w masywie góry Mały Luboń tunel będzie stanowił ponad dwukilometrowy odcinek nowej Zakopianki. Do tej pory równolegle drążone dwie nitki tunelu mają odpowiednio 266 metrów długości – nitka prawa i 235 metrów – nitka lewa. W poniedziałek ekipy budowlane rozpoczęły drążenie tuneli od strony południowej w miejscowości Skomielna Biała.
Niezależnie od budowy tunelu trwa budowa kolejnych odcinków dwupasmowej Zakopianki pomiędzy miejscowością Lubień a wlotem do tunelu w Naprawie oraz między Skomielną Białą a Rabką-Zdrojem. Na tym odcinku droga częściowo przebiegnie na powstającej 50 metrów na ziemią estakadzie.
Koszt budowy nowej Zakopianki między miejscowością Lubień a Rabką-Zdrojem wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł. Budowa tego odcinka S7 rozpoczęła się 2016 roku. Odcinek tunelowy wykonuje włoska firma Astaldi z Rzymu. Odcinek Lubień – Naprawa realizuje polsko-ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A. z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Kolejny odcinek Skomielna Biała – Rabka-Zdrój buduje włoska firma Salini.(PAP)
Autor: Szymon Bafia
Edytor: Marek Michałowski