Firma planuje zakup nowych pustych palet z tworzyw sztucznych w Chinach. Po sprowadzeniu do Polski palety posłużą do zapakowania wyrobów wysyłanych poza teren naszego kraju. Czy firma z racji nabywania opakowań w Chinach musi spełnić lub zwrócić uwagę na jakieś specyficzne wymagania, w tym zawartości substancji niebezpiecznych?


Odpowiedź:

Sprowadzane do Polski z Chin opakowania powinny spełnić tzw. wymagania zasadnicze.

Uzasadnienie:

Należy kierować się normami zawartymi w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. Nr 63, poz. 638, z późn. zm.). Należy ponadto zwrócić uwagę na § 5 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie zawartości ołowiu, kadmu, rtęci i chromu sześciowartościowego w opakowaniach (Dz. U. Nr 241, poz. 2095, z późn. zm.).


W związku z powyższymi wymaganiami importer lub wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań, w które będzie pakował wytworzone przez siebie produkty, powinien zwrócić się do producenta opakowań o informacje dotyczące spełnienia wymagań zasadniczych przez te opakowania. Podobnie producent produktów nabywający w kraju opakowania powinien zwrócić się do dostawcy o potwierdzenie spełnienia wymagań. Gdy nie jest możliwe pozyskanie informacji o spełnieniu wymagań zasadniczych, przedsiębiorcy wprowadzającemu do obrotu produkty w opakowaniach pozostaje poddać opakowania lub odpady opakowaniowe ocenie zgodności. Oceny takiej można dokonać w wyspecjalizowanych laboratoriach, np. w Centralnym Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Opakowań. Oceny zgodności dokonuje się na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935, z późn. zm.).