Przykład 1. Uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej – korekta w związku z uznaną reklamacją
Podatnik będący sprzedawcą oraz klient doszli do porozumienia, że w związku z częściową niezgodnością towaru z umową nastąpi obniżenie ceny. Transakcja pierwotna miała miejsce w maju 2014 r. i wtedy również powstał obowiązek podatkowy. Sprzedawca wystawił dwie faktury korygujące – obniżka ceny o 20% w przypadku jednej partii towaru oraz obniżka ceny o 30% w przypadku drugiej partii towaru. Potwierdzenie odbioru pierwszej korekty sprzedawca otrzymał 24 czerwca 2014 r., potwierdzenie drugiej – 26 czerwca 2014 r. Deklaracja za maj została złożona 25 czerwca 2014 r. W których deklaracjach VAT-7 należy ująć faktury korygujące?
Zasadą jest, że uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej przed terminem do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy (okres, w którym powstał obowiązek podatkowy dla transakcji pierwotnej) uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej jeszcze za okres rozliczeniowy, w którym wykazano transakcję pierwotną. Termin na złożenie deklaracji za maj upływa 25 czerwca 2014 r. Tę pierwszą korektę można ująć zatem w deklaracji za maj.
Jeśli zaś potwierdzenie odbioru faktury korygującej uzyskano po 25 czerwca 2014 r., to tę korektę trzeba uwzględnić w rozliczeniu deklarowanym za czerwiec (czyli składanym w lipcu).
Ważne!
Obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.
 
 
Przykład 2. „Testowanie usługi" i zwrot pieniędzy w razie braku satysfakcji klienta oraz dokumentowanie zdarzenia fakturą korygującą – rabat 100%
Podatnik oferuje usługi internetowe. Pierwszy miesiąc świadczenia usługi to „okres testowy", kiedy to klient uprawniony jest do wypowiedzenia umowy, jeżeli usługa nie spełni jego oczekiwań. Wówczas usługodawca zwraca zapłacone pieniądze oraz wystawia na rzecz klienta fakturę korygującą dokumentującą udzielenie 100% rabatu od ceny usługi świadczonej w okresie testowym. Czy podatnik postępuje prawidłowo?
Tak, ponieważ podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu to tzw. rabat potransakcyjny. Wymaga on wystawienia faktury korygującej do faktury pierwotnej, przy czym możliwy jest rabat 100%.
W opisanej sytuacji faktura pierwotna dokumentuje rzeczywiste zdarzenie gospodarcze. Jednak z uwagi na warunki promocji – w sytuacji wypowiedzenia przez klienta umowy w okresie testowym, podatnik dokonuje zwrotu usługobiorcy kwoty, jaką zapłacił za usługę.
 
 
Przykład 3. Korekta in minus oraz in plus w związku z obniżeniem wysokości podstawy oprocentowania - tzw. WIBOR
W umowach leasingu finansowego zostało zastrzeżone, że kwoty należne leasingodawcy (zawarte w ratach leasingowych) mogą ulec zmianie. Innymi słowy, kwota przyjęta za podstawę opodatkowania w wystawionej przez leasingodawcę fakturze w momencie dostawy przedmiotu leasingu może różnić się od łącznej wartości rat leasingowych należnych finansującemu w całym okresie obowiązywania umowy leasingu. Okoliczności warunkujące zmianę ceny (często jej obniżenie), wykazanej na fakturze pierwotnej, nie będą znane stronom umowy w dniu wystawiania pierwotnej faktury.
Kiedy wykazać w deklaracji korekty faktury „in minus", a kiedy – „in plus"?
W odniesieniu do korekt zmniejszających cenę – sytuacja jest prostsza, bowiem decyduje data otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, tj. na zasadach wcześniej opisanych.
Natomiast w sytuacji, kiedy przyczyna korekty in plus powstała w związku z wystąpieniem nowych okoliczności powodujących podwyższenie ceny, czyli po dokonaniu dostawy przedmiotu leasingu i wystawieniu faktury dokumentującej tę dostawę, korekta in plus powinna zostać ujęta w rozliczeniu za okres, w którym powstanie przyczyna korekty, ponieważ faktura pierwotna wystawiona została prawidłowo, to jest nie była wynikiem błędu bądź pomyłki.
(...)
 
Czytaj więcej: Kompas Księgowo-Kadrowy