Inspektor ochrony środowiska wniósł o wszczęcie z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji, udzielającej spółce zezwolenia na prowadzenie przetwarzania odpadów.
W odpowiedzi na wystąpienie SKO stwierdziło, że nie ma podstaw do wszczęcia z urzędu postępowania w sprawie, bowiem kolegium nie dopatrzyło się rażącego naruszenia żadnego konkretnego przepisu prawa.
Inspektor ochrony środowiska wniósł skargę na bezczynność kolegium do sądu administracyjnego.
WSA uznał, iż skarga zasługuje na uwzględnienie.
Sąd wyjaśnił, iż kolegium będące adresatem wystąpienia skierowanego przez organ Inspekcji Ochrony Środowiska na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 686 z późn. zm.) jest takim wystąpieniem związane.
Oznacza to, że nie może nie uwzględnić owego wystąpienia z powodów merytorycznych bez uprzedniego przeprowadzenia postępowania co do istoty sprawy.
Zatem w sytuacji gdy organ inspekcji kieruje wystąpienie, którego treścią jest, przykładowo, żądanie – jak w rozpatrywanej tu sprawie – stwierdzenia nieważności określonej decyzji, to organ administracji, do którego zostało ono skierowane, nie może odmówić przeprowadzenia stosownego postępowania nadzwyczajnego z powołaniem się na bezzasadność wystąpienia.
Organ może to uczynić jedynie z powodów formalnych – gdy wniosek jest niedopuszczalny i wówczas winien wydać przewidziane w tym przepisie postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania – podkreślił sąd.
Wyrok WSA w Poznaniu z 13 maja 2015 r., sygn. akt IV SAB/Po 36/15, nieprawomocny