Z punktu widzenia utrzymania czystości w gminach niezwykle istotne są przepisy, dzięki którym podmiot zamawiający będzie mógł powierzyć określone zadania swojej "spółce-córce", gdy jej działalność w ponad 90 proc. koncentruje się na powierzanych zadaniach.
Ustawa wprowadza szereg zmian, które mają pomóc małym i średnim przedsiębiorstwom w dostępie do zamówień przez uproszczenie i uelastycznienie procedur oraz ułatwienia w udzielaniu zamówień w częściach.
W nowelizacji położono nacisk na promowanie pozaekonomicznych celów zamówień publicznych, takich jak ochrona środowiska, integracja społeczna czy wspieranie innowacyjności. Ustanowiono nowy instrument - partnerstwo innowacyjne, które będzie wykorzystywane do nabywania produktów i usług niedostępnych jeszcze na rynku. Nowelizacja ma też służyć promowaniu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę.
Przewidziano wprowadzenie klauzul społecznych i zastrzeganie przez zamawiającego zamówień dla zakładów pracy chronionej i wykonawców, których celem jest integracja społeczna - promowanie zakładów pracy chronionej i wykonawców zatrudniających niepełnosprawnych i „defaworyzowanych" na rynku pracy, czyli np. osoby po 50. roku życia.
Przepisy o zamówieniach in-house były oczekiwane przez gminy, ale nie brak negatywnych komentarzy ze strony pracodawców i związków zawodowych - ich zdaniem takie przepisy ograniczają wolną konkurencję i sprzyjają kumoterstwu, nie sprzyja natomiast poprawie warunków pracy, gdyż spółki-córki nie mają żadnych zobowiązań, jeśli chodzi o zatrudnianie na etat.
Nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo po upływie 14 dni od ogłoszenia, ale regulacje dotyczące zamówień in-house mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.
Źródło: www.sejm.gov.pl, www.senat.gov.pl, stan z dnia 7 czerwca 2016 r.