Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .
Inwestorzy otrzymali pozwolenie na budowę w roku 1994. W 1997 r. aktem notarialnym (umową darowizny) przekazali działkę budowlaną wraz z rozpoczętą budową swoim dzieciom.
W roku 2014 nowi inwestorzy złożyli wniosek do organu architektoniczno-budowlanego o przeniesienie pozwolenia na budowę na ich rzecz. Z załączonego do wniosku dziennika budowy (ostatniego zapisu) datowanego na rok 2004 wynika, że budowę zakończono.
Kierownik budowy z tą samą datą złożył oświadczenie o stwierdzeniu zdatności obiektu do użytkowania. Jak wynika z całego zebranego materiału, inwestorzy nie dopełnili wcześniej formalności z przeniesieniem na siebie decyzji o pozwoleniu na budowę. Budynek nie został do chwili obecnej zgłoszony do odbioru organowi nadzoru budowlanego.
Jaką decyzję w tej sytuacji powinna wydać administracja budowlana?
Odpowiedź
Organ administracji architektoniczno-budowlanej jest zobowiązany przenieść decyzję o pozwoleniu na budowę na rzecz innego podmiotu, o ile zostaną spełnione ustawowe przesłanki takiej zmiany.
Uzasadnienie
Decyzja o przeniesieniu pozwolenia na budowę na rzecz nowego podmiotu, wydana na podstawie art. 40 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane – dalej pr. bud., jest decyzja związaną co oznacza, że organ administracji nie może odmówić zmiany adresata decyzji o pozwoleniu na budowę, jeśli spełnione zostaną wskazane w nim warunki, tj. wnioskodawca przedłożył: zgodę strony, na rzecz której pozwolenie zostało wydane, do przeniesienia decyzji na rzecz innego podmiotu; oświadczenie osoby, na rzecz której ma być przeniesione pozwolenie na budowę, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane; oświadczenie osoby, na rzecz której ma być przeniesione pozwolenie na budowę, o przyjęciu wszystkich warunków zawartych w pozwoleniu na budowę. Jednocześnie organ prowadzący postępowanie nie ma podstaw do weryfikowania jakichkolwiek innych przesłanek.
Jest to wyłącznie zmiana adresata funkcjonującej w obrocie prawnym ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Istotnym w odniesieniu do przedstawionego pytania wydaje się być zatem stwierdzenie, że z powodu zakończenia budowy, potwierdzonej wpisem w dzienniku budowy dokonanym przez uprawnioną osobę, nie ziściły się przesłanki przewidziane w art. 37 ust. 1 pr. bud., wskutek czego nie nastąpiła utrata mocy obowiązującej przedmiotowego pozwolenia na budowę i pozostaje ono nadal w obrocie prawnym.
Natomiast ewentualna realizacja robót budowlanych przez osoby nieuprawnione, czyli osoby, na które nie wydane zostało pozwolenie na budowę (a zatem w warunkach samowoli budowlanej), może być przedmiotem postępowania w nadzorze budowlanym. Podkreślić jednakże należy, że samo przeniesienie prawa własności nieruchomości nie powoduje, iż dotychczasowy inwestorzy nie mają możliwości dalszego kontynuowania robót budowlanych zgodnie z udzielonym pozwoleniem.
Jak wynika z art. 3 pkt 11 pr. bud., prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane wynika nie tylko z prawa własności (użytkowania wieczystego, zarządu). Podstawą tytułu prawnego może być także ograniczone prawo rzeczowe albo umowa o charakterze obligacyjnym (zobowiązaniowym), która daje inwestorowi (tu poprzedniemu właścicielowi) tytuł prawny do wykonywania robót budowlanych na cudzej nieruchomości.
Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .