Od 1 września 2015 r. zostaną utworzone tzw. centra obsługi, w których będzie można składać podania i deklaracje oraz otrzymać zaświadczenia, a także uzyskać wyjaśnienia dotyczące przepisów. Centra te mają pomagać podatnikom niezależnie od urzędu skarbowego, pod który podlegają.
Ustawa przewiduje także, że mikroprzedsiębiorcy przez pierwsze półtora roku prowadzenia firmy będą mieli prawo do pomocy asystenta podatnika, który będzie udzielał informacji o obowiązkach podatkowych.
Zgodnie z ustawą, administracja podatkowa ma obowiązek zapewnić jednolitą i powszechnie dostępną informację podatkową. W tym celu zostanie utworzona Baza Wiedzy Administracji Podatkowej, w której będą zamieszczane interpretacje przepisów prawa podatkowego, orzecznictwo sądów oraz broszury informacyjne. Ustawa przewiduje też utworzenie Biura Krajowej Informacji Podatkowej, którego dyrektor będzie wydawał indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego.
Ustawa ma na celu usprawnienie administracji podatkowej oraz ułatwienie obywatelom korzystania z jej wsparcia. Powstaną centra obsługi, w których będzie można składać podania i deklaracje, otrzymać zaświadczenia, a także uzyskać wyjaśnienia dotyczące przepisów. Mają one pomagać podatnikom niezależnie od urzędu skarbowego, pod który ci podlegają.
Senatorowie zadecydowali o wykreśleniu z katalogu zadań naczelnika US wydawania zaświadczeń. Jak wskazano w opinii do ustawy przepisy określające zadania naczelnika US to normy kompetencyjne, a nie zadania mające ogólny charakter Trudno zatem uznać, że zadaniem naczelnika urzędu skarbowego jest samo w sobie dysponowanie środkami pieniężnymi, czy też wydawanie zaświadczeń.
W ustawie wprowadzono także zamknięty katalog zadań administracji podatkowej.
Zobacz także: Nowa jakość obsługi podatników zmieni administrację