Na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska opublikowano projekt założeń projektu ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Projekt implementuje postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) oraz wprowadza dodatkowe rozwiązania w zakresie monitorowania przepływu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego poczynając od zbierającego zużyty sprzęt, a kończąc na prowadzącym jego recykling.
Obecnie zasady postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym w Polsce normowane są przepisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495, z późn. zm.). Ustawa definiuje istotne dla systemu gospodarowania zużytym sprzętem pojęcia, w szczególności wprowadzającego sprzęt, zbierającego zużyty sprzęt, procesu przetwarzania, czy punktu skupu złomu. Była już wielokrotnie zmieniana i jej ponowna nowelizacja mogłaby w sposób znaczący utrudnić jej stosowanie. Dlatego zdecydowano o opracowaniu projektu nowej ustawy.
Zmiany wprowadzone dyrektywą 2012/19/UE dotyczą kluczowych zagadnień funkcjonowania systemu gospodarowania zużytym sprzętem w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej, w tym w Polsce, tj.: zakresu stosowania przepisów ustawy, grup sprzętu, które podlegać będą przepisom, obowiązków wprowadzających sprzęt i prowadzących zakłady przetwarzania, poziomów zbierania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu, prowadzenia przez GIOŚ rejestru przedsiębiorców, przemieszczania zużytego sprzętu oraz finansowania.
Termin implementacji dyrektywy 2012/19/UE do polskiego porządku prawnego upływa w dniu 14 lutego 2014 r.
Treść projektu założeń projektu ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym dostępny jest pod adresem: www.mos.gov.pl/g2/big/2013_01/7cf6b5293e017ab75b41324275d3a734.pdf
Opracowanie: Łukasz Matłacz
Źródło: www.mos.gov.pl, stan z dnia 25 stycznia 2013 r.