Odpowiedź: telefon służbowy jest narzędziem pracy, którego pracownik używa do wykonywania swoich obowiązków. Co za tym idzie, nie ma obowiązku (a nawet prawa) używać go w okresie niezdolności do pracy. 

Zobacz takze: Telefon służbowy stanowi narzędzie pracy i winien służyć wyłącznie wykonywaniu pracy

 

 

Uzasadnienie: jak wskazuje się w piśmiennictwie i orzecznictwie, takie zachowanie może w niektórych przypadkach być nawet kwalifikowane, jako wykonywanie pracy zarobkowej i przyczynić się do utraty przez pracownika prawa do zasiłku chorobowego. Wykonywanie pracy w czasie zwolnienia lekarskiego jest bowiem niezgodne z jego celem, a zasiłek przysługuje jedynie wówczas, gdy choroba uniemożliwia uzyskiwanie dochodu z pracy. Jak wskazał SN w wyroku z dnia 5 kwietnia 2005 r., I UK 370/04, OSNP 2005, nr 21, poz. 342; nie ma znaczenia to, że pracownik wykonuje czynności służbowe w domu, a nie w miejscu pracy. Odbieranie poczty służbowej, odpowiadanie na nią, prowadzenie rozmów służbowych przez telefon - wszystko to stanowi wykonywanie działalności zarobkowej, gdyż jest nią każda aktywność zmierzająca do osiągnięcia zarobku, nawet jeśli sprowadza się do wykonywania czynności nieobciążających organizmu w sposób istotny (wyrok SN z dnia 20 stycznia 2005 r., I UK 154/04, OSNP 2005, nr 19, poz. 307).

Autor: Michalina Sobczak

Więcej odpowiedzi na pytania z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych znajdziesz w Kompasie Księgowo Kadrowym