b) na pozostałych obszarach - w liczbie nie niższej niż 60 dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza (DJP).
Jak wynika z powyższego, biorąc pod uwagę kryterium kwalifikacji przedsięwzięć do mogących znacząco oddziaływać na środowisko, rozpatrywane samodzielnie przedsięwzięcie polegające na budowie porodówki dla bydła, dla której przewidziana obsada wynosi 35 DJP, nie wymaga decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Na kwalifikację przedsięwzięcia w okolicznościach faktycznych leżących u podstaw pytania ma jednak istotny wpływ okoliczność, że jej realizacja jest planowana na istniejącej fermie bydła, która ze względu na skalę prowadzonego chowu posiada status przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, wymagającego obligatoryjnie sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Znaczenie posiadać mogą tu:
-
technologiczne powiązania między istniejącymi i planowanymi obiektami służącymi danej działalności (Przedsięwzięcia powiązane technologicznie kwalifikuje się jako jedno przedsięwzięcie, także jeżeli są one realizowane przez różne podmioty - art. 46 ust. 2a ustawy - Prawo ochrony środowiska);
-
okoliczność, że parametry tego samego rodzaju, charakteryzujące skalę przedsięwzięcia i odnoszące się do przedsięwzięć tego samego rodzaju położonych na terenie jednego zakładu lub obiektu, istniejących i planowanych, sumuje się (§ 4 rozporządzenia).
Co za tym idzie inwestycje polegające na budowie nowych obiektów lub przebudowie istniejących obiektów, które wykazują powiązania technologiczne z prowadzonym procesem chowu lub hodowli zwierząt i są związane bezpośrednio z prowadzoną już działalnością dotyczącą tego chowu lub hodowli, stanowią rozbudowę lub przebudowę, tu: gospodarstwa prowadzącego chów bydła i podzielają klasyfikację właściwą dla prowadzonego już procesu chowu, któremu te nowe obiekty są podporządkowane.
Pamiętać także trzeba, iż nawet gdyby na terenie zakładu już "klasyfikowanego" miało dojść do powstania innego rodzajowo przedsięwzięcia, to klasyfikacja nowego przedsięwzięcia będzie również determinowana przez dotychczasowe zainwestowanie terenu. Sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wymagają bowiem przedsięwzięcia, m.in.: 1) realizowane na terenie zakładu lub obiektu zaliczonego do przedsięwzięć wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia (obligatoryjny raport), będące przedsięwzięciami: a) wymienionymi w § 3 ust. 1 (mogące wymagać raportu) albo b) niewymienionymi w § 2 ust. 1 lub w § 3 ust. 1, jeżeli ich realizacja spowoduje wzrost emisji o nie mniej niż 20% lub wzrost zużycia surowców (w tym wody), materiałów, paliw, energii, o nie mniej niż 20% (§ 2 ust. 2 rozporządzenia i analogicznie § 3 ust. 2 rozporządzenia).
Drugim kryterium wymienionym w art. 46 Prawa ochrony środowiska, warunkującym obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, jest oddziaływanie takiego przedsięwzięcia na obszary Natura 2000, wyznaczane w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880) i będące jedną z form ochrony przyrody. Na gruncie ustawy - Prawo ochrony środowiska przez oddziaływanie na obszar Natura 2000 rozumie się podejmowane działania, które mogą w znaczący sposób pogorszyć stan siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk roślin i siedlisk zwierząt lub w inny sposób wpłynąć negatywnie na gatunki, dla których ochrony wyznaczono obszar Natura 2000. O tym czy przedsięwzięcie danego rodzaju, inne niż prawnie uznawane za "mogące pogorszyć stan środowiska", będzie wymagać decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decydować będą oddziaływania na konkretne siedliska lub gatunki występujące na konkretnym, zidentyfikowanym obszarze Natura 2000, pozostającym w zasięgu znaczących oddziaływań przedsięwzięcia. Lista tych siedlisk i gatunków oraz opis ich znaczenia oraz zagrożeń dla obszaru stanowi przedmiot tzw. standardowego formularza danych ("SDF"), który jest sporządzany dla każdego obszaru Natura 2000.