Odcinek drogi ekspresowej S6 (tzw. Trasy Kaszubskiej) z Bożegopola Wielkiego do Luzina jest trzecim i ostatnim odcinkiem S6, na które gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosił przetarg. W październiku GDDKiA poinformowała o ofertach złożonych na odcinki S6: z Gdyni do Szemudu i z Szemudu do Luzina. Szacuje się, że budowa trzech odcinków trasy o łącznej długości ok. 42 km będzie kosztować ok. 1,5 mld zł. Przewidywany termin oddania Trasy Kaszubskiej do ruchu to maj 2021 roku.
GDDKiA poinformowała, że w piątek zostało otwartych dziewięć ofert firm i konsorcjów zainteresowanych projektowaniem i budową fragmentu drogi ekspresowej S6 na odcinku: Bożepole Wielkie (z węzłem) ─ Luzino (z węzłem). Zamawiający, GDDKiA przewidziała na to zadanie 356 mln zł.
Podano, że najtańszą ofertę, w której koszt zadania wyceniono na 337,7 mln zł, złożyło polsko-włoskie konsorcjum składające się z firm: NDI sp z o.o. (lider), NDI SA i Societa Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A. Druga pod względem ceny oferta jest tylko o około 200 tysięcy droższa; została złożona przez spółkę PORR. Pozostali oferenci koszt zadania oszacowali na kwotę od 342,5 do 444,3 mln zł.
GDDKiA podała, że o wyborze wykonawcy w 60 proc. będzie decydować cena. Kryteria pozacenowe, np. właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, personel wykonawcy i termin realizacji kontraktu (skrócenie) będą decydować w pozostałych 40 proc. Poinformowano, że „wszyscy oferenci przedstawili takie same kryteria pozacenowe”.
Odcinek Trasy S6 o długości 10,4 km z miejscowości Bożepole Wielkie do Luzina ma mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjnego postoju. Na trasie mają powstać trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino oraz Luzino. Przy węźle Luzino zostanie zaprojektowany i wybudowany Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej.
Budowa ok. 42 km Trasy Kaszubskiej na odcinku z Gdyni do Bożegopola Wielkiego stanowić będzie tylko część drogi, o realizację której od wielu lat apelują samorządy i mieszkańcy północnej części województwa pomorskiego. Ze względu na brak funduszy w najbliższych latach nie będzie budowana trasa w kierunku Słupska i Koszalina. (PAP)
autor: Bożena Leszczyńska