– Pod względem kształtowania stosunków między pracodawcą i zatrudnionymi nie osiągnęliśmy jeszcze standardów europejskich, aczkolwiek obserwując zmiany, jakie w Polsce nastąpiły w ciągu ostatnich 20 lat, możemy powiedzieć, że jest o niebo lepiej – przekonuje Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej. – Jeszcze kilka lat temu zagadnienia pracownicze były zaniedbywane albo wręcz lekceważone przez niektórych pracodawców. Dochodziło do tego, że każdy kontakt właściciela z zatrudnionym był konfrontacyjny. W tej chwili jest już zupełnie inaczej. Racje obu stron są z reguły szanowane.
Jak precyzuje Andrzej Czernek, członek zarządu i dyrektor generalny Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, z punktu widzenia odpowiedzialnego biznesu istotne jest budowanie właściwych relacji między pracodawcą i pracownikiem.
– Wiadomo, że liczą się nie tylko same wyniki pracy, lecz także atmosfera jaka panuje w zakładzie. To przekłada się na ostateczne wyniki – wskazuje Andrzej Czernek. – Dlatego tak ważne jest budowanie odpowiednich relacji z pracownikiem, dbanie o niego przede wszystkim poprzez zaspokajanie potrzeb socjalnych. Chodzi o to, aby w miejscu pracy czuł się dobrze, by widział, że pracodawca nie tylko korzysta z efektów jego aktywności, lecz także buduje z nim odpowiednią relację.
Promowaniu przedsiębiorstw wprowadzających takie standardy ma służyć konkurs „Pracodawca Godny Zaufania”. W tegorocznej edycji kapituła oceniała, jak o pracowników dbają firmy z branży kolejowej, medialnej oraz spółdzielczych instytucji finansowych. Laureatami zostali: spółka PKP Cargo, Edipresse Polska oraz Towarzystwo Finansowe SKOK.
– Chcemy w ten sposób promować wysokie standardy stosunków między pracodawcą a pracownikiem, ten konkurs właśnie temu służy – wyjaśnia Andrzej Arendarski. – Firmy, które zostały nagrodzone, są wzorcami. Poprzez upowszechnianie dobrych praktyk chcemy namawiać innych, aby po prostu poszli w ich ślady.
Podczas oceny, jak wskazuje szef KIG, brane były pod uwagę różne aspekty stosunków między zatrudnionymi i pracodawcami. Umiejętność prowadzenia dialogu była jednym z najważniejszych kryteriów.
Nagrody w konkursie "Pracodawca Godny Zaufania" rozdane
– Doceniamy także przedsiębiorstwa, które troszczą się o zatrudnionych i mają dla nich szeroką ofertę profesjonalnego rozwoju i zabezpieczenia socjalnego. Krótko mówiąc, laureatami zostały firmy zapewniające wysokie standardy dialogu miedzy pracodawcą a pracobiorcą – mówi Arendarski.
Według dyrektora generalnego Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, biorąc pod uwagę standardy europejskie relacje pracownicze w polskich firmach mogłyby być lepsze.
– Dopiero od 25 lat budujemy gospodarkę rynkową i w tym zakresie nie mamy większych doświadczeń – tłumaczy Andrzej Czernek. – Dlatego pokazywanie dobrych praktyk i ocenianie relacji pracodawców z pracownikami ma duże znaczenie. Pozwala budować wzorce, pokazywać i upowszechniać, tak aby inni mogli je naśladować i widzieli tego korzystne efekty.
Dotychczas laureatami Konkursu „Pracodawca Godny Zaufania” zostały takie firmy, jak: Pelion (dawniej PGF), Mostostal Warszawa, Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci sklepów Biedronka), Polkomtel, Eurobank, PKN Orlen, PKP Cargo, Żywiec Zdrój, Henkel Polska, Skanska, Danone czy Compensa TU.