Modernizacja toru wodnego pozwoli również wyeliminować zagrożenia powodziowe powodowane wezbraniem wód, poprawić zarządzanie ruchem statków i podnieść poziom ochrony środowiska morskiego. Prace budowlane mają rozpocząć się jeszcze w sezonie zimowym, inwestycja ma zakończyć się w 2014 r.
Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę umocnień brzegowych po wschodniej i zachodniej stronie toru wodnego na długości około 8 km; w tym około 4 km w Kanale Mieleńskim i około 4 km w północnej części Kanału Piastowskiego.
Najważniejsze elementy inwestycji to: likwidacja przeszkód nawigacyjnych, budowa nabrzeża technicznego, modernizacja oznakowania nawigacyjnego i montaż nowego oświetlenia na brzegach. Wybudowane skarpy brzegowe stanowić będą jednocześnie skarpę toru wodnego, który uzyska szerokość na dnie 120 m.
"Dzisiejszy początek inwestycji determinuje pogłębienie w przyszłości toru wodnego (...)" - powiedział wojewoda zachodniopomorski Marcin Zydorowicz. "Przebudowa nabrzeża daje gwarancję możliwości pogłębienia toru do 12,5 m. Nie można wydobywać urobku i zapełniać nim pól refulacyjnych (na które wyrzucany jest piasek zbierany z dna przez pogłębiarki - PAP), czyli pogłębiać toru, bez przygotowania odpowiedniego nabrzeża" - dodał Zydorowicz.
Według Zydorowicza, dokumentacja dotycząca pogłębienia toru wodnego do 12,5 m ma zostać przygotowana przez Urząd Morski w Szczecinie w 2014 bądź 2015 r., pozwoli ona ubiegać się o środki na pogłębienie toru pochodzące z budżetu UE na lata 2014-20.
Na początku maja zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście opublikował analizy szczecińskich naukowców z lat 2010-2012, na temat konsekwencji pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Według naukowców, dzięki temu większa będzie dostępność szczecińskiego portu dla dużych statków o nośności do 40 tys. ton oraz kontenerowców o nośności do 35 tys. ton.
Podpisana w piątek umowa dotyczy drugiego etapu modernizacji toru wodnego. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm: Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych.
Pierwszy etap modernizacji, zrealizowany w latach 2000-2004, obejmował budowę nowych falochronów przy wyjściu z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych. Inwestycja kosztowała 142 mln zł.
Tor wodny Świnoujście-Szczecin ma długość 67 km. Powstał pod koniec XIX w. Jego minimalna dopuszczalna techniczna głębokość to 10,5 m. Pozwala ona na zawijanie do portu w Szczecinie statków morskich o maksymalnym zanurzeniu do 9,15 m i długości 215 m.