Internauci zdecydowanie częściej kupują mieszkania niż domy, za cel zakupu nowego lokum wskazują osobiste w nim zamieszkanie, a najbardziej powszechnym sposobem poszukiwania informacji o rynku nieruchomości jest internet - to tylko niektóre z wniosków, jakie płyną z badania przeprowadzonego przez firmę Gemius.
Internauci, dokonujący inwestycji w Trójmieście, Krakowie, Poznaniu, Warszawie lub Wrocławiu, zdecydowanie częściej decydowali się na zakup mieszkania niż domu. Aż 85 proc. respondentów, którzy nabyli nieruchomość w roku poprzedzającym badanie, dokonali właśnie zakupu mieszkania. Wśród inwestycji zarówno zrealizowanych, jaki i planowanych, popularniejszy wydaje się być zakup nieruchomości na rynku wtórnym - niemal sześciu na dziesięciu badanych kupiło lub zamierza kupić mieszkanie/dom z tzw. "drugiej ręki".
Na wybór danej nieruchomości wpływa głównie jej lokalizacja - 78 proc. badanych przyznało, że jest ona bądź była kwestią kluczową przy podejmowaniu decyzji o zakupie. W przypadku mieszkania liczą się przede wszystkim dobre warunki komunikacyjne, z kolei bliskość przyrody jest najistotniejszym czynnikiem dla obecnych bądź potencjalnych właścicieli domów. Drugim, po lokalizacji, elementem wpływającym na zakup nieruchomości jest cena (76 proc.), a następnie rozkład domu czy mieszkania (53 proc.).
Niemal dziewięciu na dziesięciu badanych (88 proc.) wskazało, że celem zakupu wybranego lokum jest osobiste w nim zamieszkanie. Co dziesiąty ankietowany internauta nabył bądź nabędzie nieruchomość celem wynajmu. Z kolei najbardziej popularnym sposobem finalizowania zakupu nieruchomości jest zaciągnięcie kredytu hipotecznego. Istotną część raportu wieńczącego badanie stanowią informacje o sposobie postrzegania firm deweloperskich w podziale na pięć największych polskich miast. W Trójmieście najbardziej rozpoznawalną firmą deweloperską jest Hossa, w Krakowie Salwator, we Wrocławiu Dach-Bud a w Warszawie J.W. Construction. Niekwestionowanym liderem w stolicy Wielkopolski jest Ataner.
Plany inwestycyjne Polaków mieszkających zagranicą
Jak się okazuje, przynajmniej połowa ankietowanych internautów, dokonujących inwestycji mieszkaniowych i zamieszkujących obecnie poza granicami kraju, decyduje się na zakup nieruchomości w Polsce. Najpopularniejszymi miejscami są Warszawa, Wrocław i Katowice. Warto zaznaczyć, że cele, jakie przyświecają zakupowi nieruchomości przez tę grupę różnią się znacznie od zamiarów internautów zamieszkujących w Polsce. Ci pierwsi znacznie częściej kupują mieszkanie/dom celem wynajmu (25 proc.) lub sprzedaży po wyższej cenie (9 proc.). Inne są też sposoby finansowania inwestycji - najczęściej wskazywanym przez respondentów z zagranicy sposobem finansowania zakupu nieruchomości jest gotówka pochodząca z oszczędności (53 proc. pytanych).
Plany mieszkaniowe polskich internautów
Internauci zdecydowanie częściej kupują mieszkania niż domy, za cel zakupu nowego lokum wskazują osobiste w nim zamieszkanie, a najbardziej powszechnym sposobem poszukiwania informacji o rynku nieruchomości jest internet - to tylko niektre z wnioskw, jakie płyną z badania przeprowadzonego przez firmę Gemius.