Pytanie:
W 2001 r. samowolnie rozbudowano budynek inwentarsko-składowy. Rozbudowa była zgodna z miejscowym planem obowiązującym w dacie budowy. W 2010 r. zmiana miejscowego planu spowodowała, że rozbudowa nie jest zgodna z miejscowym planem obecnie obowiązującym. W postanowieniu nałożono obowiązek przedłożenia dokumentów do legalizacji przedmiotowej rozbudowy. Wskazano, że do legalizacji rozbudowy potrzebne jest zaświadczenie od burmistrza miasta i gminy o zgodności budowy z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Burmistrz wydał zaświadczenie o zgodności rozbudowy budynku inwentarsko-składowego z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W zaświadczeniu nie wskazał, że jest to obowiązujący plan.
Czy PINB może sam zbadać zgodność z m.p.z.p., jeśli ma inny pogląd niż burmistrz?
Czy w zaświadczeniu powinno być wprost wskazane, że rozbudowa jest zgodna z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego? Czy takie zaświadczenie jest ważne?
Odpowiedź:
Zgodnie z art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane – dalej pr. bud., w ramach postępowania w sprawie tzw. legalizacji samowoli budowlanej, właściwy organ bada m.in. zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Użycie w powyższym przepisie zwrotu "obowiązujący miejscowy plan" jasno wskazuje, że chodzi o plan aktualny, którego postanowienia są w mocy w dacie dokonywania oceny. Pominięcie w zaświadczeniu określenia "obowiązujący" może świadczyć o próbie obejścia przepisów pr. bud., które wymagają oceny samowoli nie w kontekście jakiegokolwiek planu obowiązującego w przeszłości, lecz planu obowiązującego obecnie. Zauważyć też należy, że przepisy wyraźnie mówią, iż właściwy organ bada zgodność.
Zaświadczenie burmistrza może być w tej kwestii pomocne, natomiast nie zwalnia ono organu nadzoru budowlanego z obowiązku zbadania samodzielnie kwestii zgodności samowoli z obowiązującym planem, gdy pojawią się wątpliwości w tym zakresie. Warto również dodać, że w art. 81 pr. bud., mówiącym ogólnie o kompetencjach organów nadzoru, jest mowa o nadzorze i kontroli nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, a w szczególności zgodności zagospodarowania terenu z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska. Organ nadzoru budowlanego ma więc kompetencje, by dogłębnie zbadać przedmiotową kwestię, nie polegając wyłącznie na zaświadczeniu, do treści którego ma wątpliwości.