Organ administracji architektoniczno-budowlanej przyjął bez uwag zgłoszenie robót budowlanych polegających na ociepleniu obiektu budowlanego, na który w 2010 r. organ nadzoru budowlanego wydał ostateczną decyzję rozbiórki (obiekt wybudowany bez pozwolenia na budowę), a obecnie trwa postępowanie egzekucyjne.
Co w takiej sytuacji powinien (może) zrobić organ nadzoru budowlanego?
Odpowiedź
Organ nadzoru budowlanego może rozważyć zastosowanie art. 50 ust. 1 pkt 2, a następnie art. 51 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) – dalej pr. bud.
Uzasadnienie
Zgodnie z treścią art. 35 ust. 5 pr. bud. organ administracji architektoniczno-budowlanej wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę, jeżeli na terenie, którego dotyczy projekt zagospodarowania działki lub terenu, znajduje się obiekt budowlany, w stosunku do którego orzeczono nakaz rozbiórki. Natomiast w odniesieniu do zgłoszenia robót budowlanych, przepisy pr. bud. nie zawierają podobnej regulacji. Należy pamiętać, że do dnia wydania decyzji o sprzeciwie w sprawie zgłoszenia nie toczy się postępowanie administracyjne.
Postępowaniem administracyjnym prowadzonym przez organ architektoniczno-budowlany po dokonaniu zgłoszenia budowy jest dopiero postępowanie w sprawie sprzeciwu – zob. wyrok NSA z dnia 30 sierpnia 2011 r., II OSK 307/08, LEX 1151826. Nie jest zatem przewidziana prawna możliwość odmowy przyjęcia zgłoszenia w stosunku do obiektu budowlanego objętego nakazem rozbiórki. Wydaje się zatem, że w przypadku przyjęcia zgłoszenia robót budowlanych w obiekcie, w stosunku do którego trwa postępowanie egzekucyjne w oparciu o decyzję nakazującą jego rozbiórkę, uzasadnione jest rozważnie przez nadzór budowany podjęcia działań z art. 50 ust. 1 pkt 2 pr. bud., a następnie wydanie decyzji nakazującej zaniechanie dalszych robót budowlanych.