Obwodnica Głubczyc została zbudowana w rok na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu. Rzecznik opolskiego ZDW Arkadiusz Branicki poinformował PAP, że obwodnica powstała w tzw. nowym śladzie – czyli zbudowano ją na terenie, gdzie wcześniej nie było drogi.
W ramach inwestycji – prócz samej drogi - powstały też m.in. most nad rzeką Psiną, trzy skrzyżowania i dwa ronda - w tym jedno na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 38, biegnącą z Kędzierzyna-Koźla w stronę czeskiego Krnova. Na obwodnicy powstały także wyspy spowalniające ruch pojazdów oraz zatoka postojowa z miejscem do ważenia pojazdów. Trasa zaczyna się na drodze 416 przy wyjeździe na Opole, a kończy na tej samej drodze, ale za miastem, przy wyjeździe na Racibórz.
Zastępca burmistrza Głubczyc Kazimierz Bedryj powiedział PAP, że otwarta w piątek obwodnica jest dla miasta ważna, bo odciąża ruch na głubczyckich drogach, przez które przebiegał dotąd także tranzyt. "Przez wzgląd na komfort życia mieszkańców i historyczne centrum miasta bardzo chcieliśmy wyrzucić ruch ciężkich pojazdów poza granice Głubczyc" – mówił Bedryj.
Dodał, że miasto "wiąże z obwodnicą także nadzieje związane z pozyskiwaniem inwestorów" na tereny położone przy trasie. Powiedział, że w ubiegłym tygodniu rada miejska w Głubczycach podjęła uchwałę o wniesieniu siedmiu hektarów gruntów zlokalizowanych przy obwodnicy do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
"Mamy już nawet inwestora na ten teren - miejscową firmę, która chce się rozbudowywać i wprowadzać innowacyjne rozwiązania" – poinformował Bedryj. Dodał, że władze Głubczyc "mają też apetyt" na następną część obwodnicy, prowadzącej z kolei w stronę czeskiego Krnova.
Obecny na piątkowym otwarciu marszałek woj. opolskiego Andrzej Buła również podkreślał w rozmowie z PAP gospodarcze znaczenie tego typu inwestycji. W jego opinii szybka, możliwie bezkolizyjna komunikacja, jest dla wielu ludzi warunkiem podjęcia zatrudnienia nawet z dala od miejsca zamieszkania.
Marszałek woj. opolskiego podkreślił, że m.in. dlatego budowa i remonty dróg oraz budowa kolejnych obwodnic - m.in. Bąkowa, Olesna, Dobrzenia Wielkiego, Niemodlina czy Myśliny - planowane są w kolejnych latach w ramach środków z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. opolskiego i w ramach Kontraktu Terytorialnego, czyli umowy między rządem a samorządem, określającej inwestycje istotne dla rozwoju kraju i województwa.
Obwodnica Głubczyc wybudowana została za niespełna 26,7 mln zł, z czego prawie 22,7 mln zł stanowiły pieniądze z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dostępne w Regionalnym Programie Operacyjnym woj. opolskiego z lat 2007-2013. (PAP)