Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę przedsiębiorcy w zakresie rzetelności uwidaczniania informacji o cenach towarów. W jej toku dokonano zakupu kontrolnego. Po ujawnieniu służbowego charakteru wizyty, inspektorzy dokonali zwrotu zakupionych towarów, na potwierdzenie czego pracownik wystawił dokument ("paragon korekta"), z którego wynikało, że sprzedaż miała charakter detaliczny ("Sprzedaż detaliczna Giełda"). W toku kontroli Inspektorzy stwierdzili brak uwidocznienia cen oraz cen jednostkowych towarów. W uwagach do protokołu osoba reprezentująca przedsiębiorcę wskazała, że informacja "Sprzedaż tylko dla hurtu" była uwidoczniona przy wejściu do miejsca sprzedaży.

 

Oferowanie towarów konsumentom wiąże się z obowiązkami

Wojewódzki inspektor nałożył na przedsiębiorcę karę pieniężną za naruszenie obowiązku informowania o cenach oraz cenach jednostkowych towarów. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał w mocy wydaną w tym przedmiocie decyzję. W uzasadnieniu wskazano, że zgodnie ze zgromadzonym w sprawie materiałem dowodowym, przedsiębiorca prowadził, obok sprzedaży hurtowej, sprzedaż detaliczną. Organ podkreślił, że bez względu na to, czy sprzedaż detaliczna stanowi wyjątek, czy też nie, przedsiębiorca musi przestrzegać przepisów dotyczących uwidaczniania cen towarów, które oferuje konsumentom. Ponadto żadna informacja zamieszczona w lokalu nie zwalnia sprzedawcy z tego obowiązku. Przedsiębiorca nie zgodził się z tym rozstrzygnięciem, więc wniósł skargę.

Czytaj także: TSUE: W reklamie dla konsumentów ważna najniższa cena z ostatnich 30 dni >>>

 

Wywieszka nie zwalania z obowiązku 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podkreślił, że nie ma przepisów, które zabraniałyby jednoczesnego prowadzenia przez przedsiębiorcę sprzedaży hurtowej i detalicznej. Decydując się jednak na takie rozwiązanie i oferując towary konsumentom, należy respektować art. 4 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Przepis ten stanowi, że w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru lub usługi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Sąd podzielił również ocenę organów, że żadna informacja zamieszczona w lokalu, w którym prowadzona jest sprzedaż detaliczna, nie może zwolnić przedsiębiorcy z tego obowiązku. Mając powyższe na uwadze, skarga została oddalona. Nie zakończyło to sporu, ponieważ przedsiębiorca wniósł skargę kasacyjną. Zarzucił w niej m. in. błędne stwierdzenie, opierające się wyłącznie na protokole kontroli, że prowadził on sprzedaż detaliczną.

 

Nowość

Zobacz w LEX: Nowe rozwiązania w zakresie ochrony konsumenta przewidziane w DSA > >

Skarga kasacyjna została oddalona

Sprawą zajął się Naczelny Sąd Administracyjny, który wskazał, że podstawą weryfikacji kontrolowanych rozstrzygnięć nie był tylko protokół kontroli, ale także inne dokumenty i materiały urzędowe, m.in. w postaci dokumentacji fotograficznej oraz wydruków z paragonów fiskalnych z transakcji zakupu kontrolnego, które wyraźnie potwierdziły, że pracownik uznał ją za sprzedaż detaliczną. Sąd podkreślił, że z niepodważonego stanu faktycznego wynikało, że przedsiębiorca prowadził w miejscu sprzedaży hurtowej także sprzedaż detaliczną. Wykazano też, że nie dopełnił on obowiązku uwidocznienia cen oraz cen jednostkowych towarów. Tym samym zostały spełnione warunki do nałożenia na przedsiębiorcę kary pieniężnej. Mając powyższe na uwadze, NSA oddalił skargę kasacyjną.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 30 stycznia 2024 r., sygn. akt II GSK 1061/23