Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.


Zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r. poz. 888) - dalej u.g.o.o.o. wprowadzający produkty w opakowaniach ma obowiązek przeznaczania co najmniej 2% wartości netto wartości opakowań wprowadzonych do obrotu na publiczne kampanie edukacyjne.


Przedsiębiorca, jak wiadomo, może wykonywać ww. obowiązek samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji odzysku.

Co w momencie, kiedy przedsiębiorca przekazuje ww. obowiązek organizacji odzysku, ale bez przekazania obowiązku zapewnienia odzysku i recyklingu opakowań?

Czy w takiej sytuacji obowiązek kampanii edukacyjnych będzie wykonany, skoro organizacje odzysku swoje 5% obliczają od przychodów uzyskanych z przejęcia obowiązku zapewnienia odzysku i recyklingu opakowań?


Odpowiedź:

Od 1 stycznia 2014 r. organizacja odzysku finansuje publiczne kampanie edukacyjne w wysokości wynikającej z przychodów uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym z przejęcia obowiązku zapewnienia odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych. Jest to obowiązek autonomiczny, który nie ma wpływu na przejęcie obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych również w imieniu przedsiębiorców.


Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 31 ust. 1 u.g.o.o.o., organizacja odzysku opakowań jest obowiązana przeznaczać na publiczne kampanie edukacyjne co najmniej 5% przychodów uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym z przejęcia obowiązków określonych w art. 17 ust. 1 u.g.o.o.o. Z kolei w art. 17 ust. 1 u.g.o.o.o. zobowiązano wprowadzających produkty w opakowaniach do zapewnienia odzysku, w tym recykling odpadów opakowaniowych takiego samego rodzaju jak odpady opakowaniowe powstałe z tego samego rodzaju opakowań jak opakowania, w których wprowadzili produkty. Wysokość środków finansowych, jakie organizacja odzysku ma obowiązek przeznaczać na edukację ekologiczną, wynika bezpośrednio z przejęcia obowiązku odzysku i recyklingu.

Artykuł 19 ust. 2 u.g.o.o.o. przewidujący możliwość realizacji przez przedsiębiorcę obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych za pośrednictwem organizacji odzysku opakowań nie uzależnia tej możliwości od jednoczesnego przekazania przez przedsiębiorcę organizacji odzysku obowiązku w zakresie odzysku i recyklingu. Dlatego przedsiębiorca może przekazać obowiązek edukacji ekologicznej organizacji odzysku bez jednoczesnego powierzenia jej obowiązków w zakresie odzysku i recyklingu.

Nie wpłynie to na wysokość środków finansowych, jakie organizacja ma przeznaczyć na finansowanie publicznych kampanii edukacyjnych, ponieważ organizacja odzysku obliczy wysokość tych środków jedynie w odniesieniu do obowiązku odzysku i recyklingu tylko tych przedsiębiorców, którzy zdecydowali powierzyć się jej obowiązki w tym zakresie.

Przedsiębiorca przekazujący organizacji odzysku obowiązki w zakresie edukacji nie musi przy tym wykazywać, że przekazał organizacji kwotę równoważną 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym (taka wartość jest wymagana wyłącznie przy samodzielnej realizacji edukacji ekologicznej). Cena, za jaką zostanie zrealizowane ta usługa przez organizację odzysku, będzie wynikała jedynie z umowy, jaka zostanie zawarta pomiędzy wprowadzającym do obrotu produkty w opakowaniach a organizacją odzysku.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.