Celem nowelizacji jest dostosowanie polskich przepisów prawnych do regulacji dyrektywy 2004/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej (Dz. Urz. UE L 167 z 30.04.2004, str. 39; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 309).
Nowe przepisy wprowadzają do znowelizowanego rozporządzenia specjalne regulacje dotyczące warunków technicznych tuneli zlokalizowanych w transeuropejskiej sieci drogowej, zgodne z postanowieniami ww. dyrektywy. Ponadto rozszerzają one część regulacji dyrektywy na nowo budowane tunele zlokalizowane poza transeuropejską siecią drogową. Rozwiązanie takie wynika z potrzeby ujednolicenia podejścia do projektowania i budowy tuneli (również tych, które nie zostały objęte dyrektywą), a tym samym poprawy bezpieczeństwa we wszystkich tunelach.
Przepisy rozporządzenia znajdą zastosowanie przede wszystkim przy projektowaniu i budowie tuneli drogowych, zatem będą one oddziaływać na uczestników procesu inwestycyjnego (inwestora, projektanta, wykonawcę robót), jak również na organy administracji publicznej zaangażowane na etapie przygotowania inwestycji drogowych i ich realizacji. Przepisy te nie będą natomiast stosowane do tuneli o długości mniejszej niż 500 m, zlokalizowanych poza transeuropejską siecią drogową, wybudowanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.