Chodzi o ustawę z dnia 13 września 2024 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.

Nowe przepisy dostosowują polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych.

Co się zmieni

Ustawa przewiduje m.in. podwyższenie minimalnych sum gwarancyjnych do 29 mln 876 tys. 400 zł w przypadku szkód na osobie i 6 mln 21 tys. 600 zł w przypadku szkód w mieniu w odniesieniu do jednego zdarzenia, bez względu na liczbę poszkodowanych. Wyższe sumy gwarancyjne będą miały zastosowanie nie tylko do umów OC zawartych po wejściu w życie zmian, ale także do umów już obowiązujących.

Nowe przepisy przewidują, że osoby poszkodowane będą mogły dochodzić odszkodowania z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych w miejscu ich zamieszkania lub siedziby, nawet jeśli ubezpieczyciel jest niewypłacalny. Zgodnie z ustawą Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych będzie odpowiadać za wypłatę odszkodowań osobom poszkodowanym w wyniku zdarzeń, które zaistniały na terytorium innego państwa UE albo państwa trzeciego, w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela.

Nowe rozwiązania mówią  również konieczność wpłacania składek przez ubezpieczycieli na rzecz "funduszu do spraw niewypłacalności". Ma on zabezpieczać klientów przed groźbą upadku czy niewypłacalności ubezpieczyciela. Zgodnie z ustawą, krajowe zakłady ubezpieczeń posiadające zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej w grupie obejmującej ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, będą zobowiązane wnosić składkę w wysokości nie większej niż 0,1 proc. składki przypisanej brutto w ubezpieczeniu obowiązkowym. Projektowane rozporządzenie do ustawy przewiduje, że ta składka miałaby wynosić 0,01 proc. składki.

Większość środków na fundusz ds. niewypłacalności ma pochodzić z nadwyżki bilansowej UFG. Nowe przepisy przewidują też kolejny bezpiecznik w postaci dodatkowej składki w przypadku, kiedy już nastąpi upadłość ubezpieczyciela.

Nowelizacja wprowadza też do ustawy definicję "ruchu pojazdu", zgodnie z którą ruchem pojazdu będzie każde użycie pojazdu mechanicznego, które w czasie zdarzenia jest zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu.

Zmieniona też została definicja "wprowadzenia pojazdu do ruchu" – którym będzie każde użycie pojazdu mechanicznego zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu.