Od 29 września 2011 r. obowiązuje nowa ustawa o krajowym systemie ekozarządzania i audytu, która zmienia strukturę organizacyjną systemu. Zlikwidowano obowiązek prowadzenia regionalnego rejestru organizacji.
Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. (Dz. U. Nr 178, poz. 1060) ma na celu dostosowanie przepisów do wymogów unijnych, tj. przede wszystkim do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009.
Ze struktury organizacyjnej systemu usunięto Krajową Radę Ekozarządzania (KRE). Ustawodawca wyszedł z założenia, że dotychczasowe rozwiązania przewidujące działanie rady jako organu posiadającego kompetencje w zakresie inicjowania działań służących rozwojowi systemów zarządzania środowiskowego w sektorze gospodarczym i administracji samorządowej nie sprawdza się w praktyce, ponieważ Rada nie została dotychczas powołana z uwagi na niewielką ilość organizacji zarejestrowanych w systemie.
Uproszczono strukturę rejestru organizacji, likwidując rejestr regionalny prowadzony przez regionalnych dyrektorów ochrony środowiska. Nowa ustawa przewiduje istnienie jedynie rejestru EMAS (dotychczas zwanego rejestrem krajowym), prowadzi go Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska. Wpisu dokonuje się na wniosek organizacji po spełnieniu przez nią warunków określonych w art. 13 ww. rozporządzenia nr 1221/2009. Za dokonanie wpisu pobierana jest opłata, nie może być ona jednak wyższa niż 3000 zł.
Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska zobowiązano do udzielania organizacji, na jej pisemny wniosek, informacji na temat mających zastosowanie wymagań prawnych dotyczących środowiska oraz danych dotyczących właściwych organów egzekwowania prawa dla tych wymagań.
Ustawa nowelizująca wprowadza zmiany także w innych ustawach regulujących kwestie z zakresu ochrony środowiska. Krajową Radę Ekozarządzania usunięto z katalogu instytucji ochrony środowiska, określonych w ustawie - Prawo ochrony środowiska. Przyjęto ponadto, że finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje także przedsięwzięcia związane z wdrażaniem i funkcjonowania systemu EMAS.
Data publikacji: 29 września 2011 r.
Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. (Dz. U. Nr 178, poz. 1060) ma na celu dostosowanie przepisów do wymogów unijnych, tj. przede wszystkim do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009.
Ze struktury organizacyjnej systemu usunięto Krajową Radę Ekozarządzania (KRE). Ustawodawca wyszedł z założenia, że dotychczasowe rozwiązania przewidujące działanie rady jako organu posiadającego kompetencje w zakresie inicjowania działań służących rozwojowi systemów zarządzania środowiskowego w sektorze gospodarczym i administracji samorządowej nie sprawdza się w praktyce, ponieważ Rada nie została dotychczas powołana z uwagi na niewielką ilość organizacji zarejestrowanych w systemie.
Uproszczono strukturę rejestru organizacji, likwidując rejestr regionalny prowadzony przez regionalnych dyrektorów ochrony środowiska. Nowa ustawa przewiduje istnienie jedynie rejestru EMAS (dotychczas zwanego rejestrem krajowym), prowadzi go Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska. Wpisu dokonuje się na wniosek organizacji po spełnieniu przez nią warunków określonych w art. 13 ww. rozporządzenia nr 1221/2009. Za dokonanie wpisu pobierana jest opłata, nie może być ona jednak wyższa niż 3000 zł.
Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska zobowiązano do udzielania organizacji, na jej pisemny wniosek, informacji na temat mających zastosowanie wymagań prawnych dotyczących środowiska oraz danych dotyczących właściwych organów egzekwowania prawa dla tych wymagań.
Ustawa nowelizująca wprowadza zmiany także w innych ustawach regulujących kwestie z zakresu ochrony środowiska. Krajową Radę Ekozarządzania usunięto z katalogu instytucji ochrony środowiska, określonych w ustawie - Prawo ochrony środowiska. Przyjęto ponadto, że finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje także przedsięwzięcia związane z wdrażaniem i funkcjonowania systemu EMAS.
Data publikacji: 29 września 2011 r.