Zbiorcze zestawienie danych funkcjonuje od 10 lat w polskim prawie. Przekazują je podmioty prowadzące ewidencję odpadów, m.in. zakłady produkcyjne, urzędy oraz przedsiębiorstwa wytwarzające odpady oraz zajmujące się ich zbieraniem, odzyskiem lub unieszkodliwianiem. Sprawozdanie to zawiera informacje o rodzajach i ilości odpadów, sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów.
Obowiązek ten dotyczy także wytwórców komunalnych osadów ściekowych, czyli np. oczyszczalni ścieków. Od tej zasady są jednak odstępstwa, m.in. w przypadku wytwórców odpadów komunalnych. Wiele małych i średnich przedsiębiorstw jest również zwolnionych z obowiązku przekazywania sprawozdań, np. w przypadku wytwarzania niewielkich ilości zużytych tonerów do drukarek, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, olejów silnikowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 11 grudnia 2001 r. w sprawie rodzajów odpadów lub ich ilości, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, oraz kategorii małych i średnich przedsiębiorstw, które mogą prowadzić uproszczoną ewidencję odpadów.
Przypominamy, że zbiorcze zestawienia danych za poprzedni rok kalendarzowy należy przekazać marszałkowi województwa do 15 marca.
Podmioty odbierające odpady komunalne nie wypełniają zbiorczych zestawień danych w zakresie odpadów komunalnych. Jednakże są zobowiązane do wywiązywania się z obowiązków sprawozdawczych określonych w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie.
Obowiązek sprawozdawczy dotyczy także wprowadzających do obrotu sprzęt elektryczny i elektroniczny, czyli m.in. producentów i importerów oraz gospodarujących zużytym sprzętem. Podmioty te do 15 marca składają Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska sprawozdania za okres od 1 lipca do 31 grudnia.
Wprowadzający oraz organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, które przejęły obowiązki wprowadzających sprzęt, zobowiązani są do złożenia sprawozdań o ilości i masie sprzętu wprowadzonego do obrotu na terytorium kraju oraz o osiągniętych poziomach zbierania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu. Składają oni również sprawozdanie dotyczące wysokości należnej opłaty produktowej.
Przedsiębiorcy prowadzący zakłady przetwarzania przekazują natomiast sprawozdania o przetworzonym zużytym sprzęcie zawierające informację o masie przyjętego sprzętu, z którego powstał zużyty sprzęt, a także o odpadach powstałych z jego przetworzenia, przekazanych prowadzącym działalność w zakresie unieszkodliwiania odpadów, recyklingu, a także innych niż recykling procesów odzysku.@page_break@
Z kolei zbierający zużyty sprzęt przekazują zestawienia na temat masy zebranego i przekazanego do prowadzącego zakład przetwarzania zużytego sprzętu, a prowadzący działalność w zakresie recyklingu oraz innych niż recykling procesów odzysku składają sprawozdania o masie przyjętych oraz poddanych odpowiednio recyklingowi lub innym niż recykling procesom odzysku odpadów pochodzących ze zużytego sprzętu.
Przedsiębiorcy prowadzący strzępiarki, czyli urządzenia do rozdrabniania odpadów metalowych, m.in. odpadów powstałych w trakcie demontażu pojazdów powinni natomiast przekazać informację dotyczącą próby strzępienia pojazdów wycofanych z eksploatacji. Natomiast prowadzący stację demontażu muszą do 15 marca sporządzić roczne sprawozdanie za rok 2012 r.
Ponadto np. producenci i importerzy samochodów (czyli wprowadzający pojazd) składają Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów. Sprawozdanie to należy złożyć do 15 marca roku następującego po roku, którego dotyczy opłata. Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, wprowadzający pojazd jest obowiązany zapewnić sieć zbierania pojazdów obejmującą terytorium kraju w taki sposób, aby zapewnić właścicielowi możliwość oddania pojazdu wycofanego z eksploatacji do punktu zbierania pojazdów lub stacji demontażu, położonych w odległości nie większej niż 50 km w linii prostej od miejsca zamieszkania albo siedziby właściciela pojazdu.
Obowiązek złożenia rocznego sprawozdania dotyczy także wprowadzających baterie lub akumulatory (producentów, importerów, dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia – również, jeżeli jest wprowadzany w jakimś urządzeniu). Przedkładają oni marszałkowi województwa roczne sprawozdanie o rodzaju, ilości i masie wprowadzonych do obrotu baterii i akumulatorów, a także wykaz zakładów przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów i roczne sprawozdania o wysokości środków przeznaczonych na publiczne kampanie edukacyjne.
Wprowadzający baterie lub akumulatory przenośne przekazują dodatkowo sprawozdanie obejmujące informacje o osiągniętych poziomach zbierania wraz z wykazem punktów zbierania prowadzonych przez danego zbierającego zużyte baterie lub zużyte akumulatory oraz wykazem miejsc odbioru, z których zbierający odbiera zużyte baterie przenośne lub zużyte akumulatory przenośne, jak również roczne sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej.
Z kolei na zbierających zużyte baterie lub zużyte akumulatory (np. prowadzących punkty zbierania odpadów, odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości) spoczywa obowiązek sporządzenia i przedłożenia marszałkowi województwa rocznego sprawozdania zawierającego informacje o masie zebranych zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych.
Obowiązek złożenia rocznego sprawozdania dotyczy także prowadzących zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów. Powinno ono zawierać informacje o rodzaju i masie przyjętych do przetwarzania i przetworzonych zużytych baterii i zużytych akumulatorów, a także osiągniętych poziomach recyklingu. Ponadto sprzedawcy detaliczni baterii i akumulatorów kwasowo-ołowiowych składają marszałkowi województwa sprawozdanie o wysokościach pobranej opłaty depozytowej i przekazanej nieodebranej opłaty depozytowej.
Powyższe dane należy przedstawić do 15 marca następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy.