Prokurator wniósł skargę do sądu administracyjnego na uchwałę rady miejskiej dotyczącej regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta.
Zarzucił radzie wprowadzenie rozwiązań, które stanowią przekroczenie delegacji ustawowej zawartej w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1593 z późniejszymi zmianami).
Chodziło o zapis uchwały nakładający na właścicieli nieruchomości dodatkowych obowiązków, w postaci ustawienia pojemników i worków na odpady komunalne w granicach nieruchomości w miejscach nie powodujących uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości oraz nieruchomości sąsiednich.
WSA przyznał rację prokuratorowi.
Sąd przypomniał, iż to z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wynika kompetencja rady gminy do ustalania warunków rozmieszczenia pojemników i ich utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym porządkowym i technicznym.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Nie sposób uznać aby rada gminy była upoważniona do nałożenia na właścicieli nieruchomości obowiązku umiejscowienia pojemników w określonym miejscu – uznał sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 21 kwietnia 2016 r., sygn. akt IV SA/Po 1056/15, nieprawomocny