Ministerstwo Rozwoju informuje, że dofinansowane inwestycje będą lub są już realizowane przez pięć podmiotów – PKP PLK, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz spółkę CARGOTOR. Większość z nich zostanie zakończona w 2020 roku. Łączne dofinansowanie UE dla wszystkich 16 projektów to prawie 1,9 mld euro (ponad 8 mld zł).
Największe wsparcie otrzymają PKP PLK. Spółka zrealizuje 10 inwestycji, na które otrzyma ponad 1,6 mld euro. - Tym samym PLK jest nie tylko największym beneficjentem CEF w Polsce, ale również w całej UE – powiedział wiceminister Słowik.
Środki pochodzą z drugiego naboru CEF, który odbył się na przełomie 2015 i 2016 roku.
Do lutego 2017 r. trwa trzeci nabór. - Do rozdysponowania dla naszego kraju pozostało 300 mln z puli 4,14 mld euro. Polscy zarządcy infrastruktury drogowej i kolejowej przygotowują kolejne wnioski. Nie ulega wątpliwości, że ich wartość kilkukrotnie przekroczy dostępne środki. Składamy je jednak, bo chcemy dać sygnał Komisji Europejskiej, że mamy gotowe projekty. Walczymy też o dodatkowe fundusze, których pozyskanie jest możliwe, jeśli inne kraje nie wykorzystają swoich kopert. Będziemy aplikować również o środki z puli ogólnej przeznaczonej dla wszystkich krajów UE. W tej chwili mamy już ponad takich 30 propozycji – zapowiedział wiceminister.
Resort rozwoju wskazuje, że Polska wykorzystała już 93 proc. z dedykowanej nam puli CEF. W ramach pierwszego i drugiego konkursu polskim projektom przyznano ponad 16 mld zł unijnego wsparcia. Łączna całkowita wartość inwestycji dotyczących transportu kolejowego, drogowego, morskiego oraz bezpieczeństwa lotniczego to prawie 22 mld zł.
Źródło: Ministerstwo Rozwoju