Na przestrzeni ostatnich lat populacja dzików na terytorium Polski stale rośnie. Zwierzęta te w powodują coraz większe szkody w uprawach rolnych, powodując wymierne straty dla rolników, których nie są w stanie zrekompensować przyznawane odszkodowania. Dzik jest także wektorem przenoszenia groźnych z punktu widzenia ekonomicznego chorób zakaźnych zwierząt, takich jak afrykański pomór świń (ASF).
Z uwagi na powyższe konieczne jest podjęcie zdecydowanych działań mających na celu ograniczenie populacji tego gatunku na terytorium całego kraju, ze szczególnym uwzględnieniem województwa podlaskiego, gdzie jak dotąd stwierdzono 14 przypadków ASF u dzików.
Stwierdzenie tych przypadków spowodowało konieczność wprowadzenia na obszarze kilku powiatów tego województwa koniecznych ograniczeń weterynaryjnych związanych z organizacją polowań i wprowadzaniem na rynek tusz odstrzelonych dzików, których celem jest przeciwdziałanie przeniesienia się tej choroby na inne regiony.
Z uwagi na powyższe w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowano rozwiązania prawne umożliwiające wypłatę środków budżetowych wspomagających m.in. koła łowieckie.
Dzięki tym działaniom możliwie jest ponoszenie przez powiatowych lekarzy weterynarii wydatków z przeznaczeniem na odstrzał dzików oraz dostarczanie i przechowywanie odstrzelonych dzików do czasu uzyskania wyniku badań laboratoryjnych w kierunku afrykańskiego pomoru świń ze środków pochodzących z budżetu Inspekcji Weterynaryjnej.
Powiatowi lekarze weterynarii z terenu województwa podlaskiego wydają również decyzje administracyjne nakazujące odstrzał dzików, do których realizacji zobowiązane są koła łowieckie, otrzymujące z budżetu Inspekcji weterynaryjnej środki finansowe na pokrycie kosztów realizacji tego rodzaju nakazu.
Niemniej jednak, oprócz działań podejmowanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi i podległą Inspekcję Weterynaryjną, które są realizowane w celu zwalczenia i ograniczenia rozprzestrzeniania się ASF poza województwo podlaskie, konieczne są również inne działania mające na celu ograniczenie populacji dzików, a tym samym zmniejszenie rozmiarów szkód łowieckich powodowanych przez te zwierzęta.
Takie działania w zaistniałej sytuacji mogą i powinny być podejmowane na poziomie powiatu lub województwa przez uprawnione organy samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (Dz. U. z 2013 r. poz. 1226, z późn. zm.) do kompetencji starosty należy wydawanie, w porozumieniu z Polskim Związkiem Łowieckim, decyzji o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny, w przypadku szczególnego zagrożenia przez tą zwierzynę w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej.
Natomiast w przypadku gdy zwierzęta stanowią nadzwyczajne zagrożenie dla życia, zdrowia lub gospodarki człowieka, w tym gospodarki łowieckiej, na postawie art. 33a ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2013 r., poz. 856) dopuszcza się podjęcie działań mających na celu ograniczenie populacji tych zwierząt. Uprawnienia do podejmowania tego rodzaju działań zostały przypisane sejmikowi województwa.
Resort rolnictwa podkreślił, że dostrzegł problem jaki dla polskich rolników, a w efekcie całej gospodarki, niesie wzrastająca populacja dzików na terytorium Polski i widzi potrzebę kompleksowego rozwiązania tej sprawy i wsparcia działań podejmowanych przez Ministra Środowiska. W celu rozwiązania zaistniałej sytuacji konieczne są wspólne działania wszystkich zaangażowanych podmiotów, w tym uprawnionych organów samorządowych, czytamy w komunikacie zamieszczonym na stronie ministerstwa.
(www.minrol.gov.pl/)