Rzeczpospolita w publikacji pt.: "Uciekną miliardy na budowę dróg?" napisała, że Polska może stracić nawet 46 mld zł na budowę dróg, bo nie wprowadziła unijnej dyrektywy dotyczącej zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Termin wprowadzenia tych zasad w życie minął 19 grudnia ubiegłego roku. Ministerstwo Infrastruktury uspokaja jednak, że nie ma zagrożenia utraty środków.
Ministerstwo Infrastruktury (MI) w odpowiedzi na publikację wskazało, że Komisja Europejska (KE) jest świadoma, że pomimo braku wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/96/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (Dz. U. UE. L. z 2008 r. Nr 319 poz. 59), Polska będzie przestrzegać wszystkich jej wymagań. Zdaniem resortu sprawa ta była dwukrotnie dyskutowana z przedstawicielami KE. Na prośbę KE wnioski o dofinansowanie dla projektów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) są uzupełniane o informacje odnośnie sposobu wdrożenia zapisów dyrektywy w przypadku danej inwestycji. KE przekazała też stronie polskiej pismo z prośbą o przekazanie horyzontalnej informacji odnośnie wdrożenia dyrektywy w kontekście realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE. Jednocześnie KE podkreśliła, że ma pełną informację odnośnie sytuacji projektów GDDKiA i nie ma w tym zakresie zastrzeżeń.
Ministerstwo wyjaśnia też, że do momentu wdrożenia dyrektywy audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonywane są zgodnie z wymogami dyrektywy przez beneficjatów środków UE. W przypadku miast realizujących projekty drogowe z wykorzystaniem środków UE, została przekazana przez Ministerstwo Infrastruktury informacja o obowiązku stosowania wymogów dyrektywy. W chwili obecnej przygotowywany jest projekt zaleceń MI dla beneficjentów funduszy UE. Projekt zaleceń będzie omawiany w kwietniu br. na seminarium organizowanym przez MI, w którym udział wezmą przedstawiciele Komisji Europejskiej, inicjatywy Jaspers oraz beneficjenci Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko realizujący projekty drogowe w miastach na prawach powiatu.
Resort zapewnia jednocześnie, że wdrożenie dyrektywy nastąpi do końca bieżącego roku i polegać będzie na zmianie 6 ustaw regulujących przygotowanie, budowę oraz eksploatację dróg publicznych. Obecnie projekt założeń konsultowany jest z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST). Po zaopiniowaniu projektu przez KWRiST projekt rozpatrywany będzie na przełomie kwietnia i maja przez Komitet Stały Rady Ministrów, a następnie przez Radę Ministrów.
Opracował: Michał Malinowski, RPE WKP
Źródło: www.mi.gov.pl, www.gddkia.gov.pl, www.tvn24.pl, stan z dnia 25 marca 2011 r.
Data publikacji: 28 marca 2011 r.
Ministerstwo Infrastruktury (MI) w odpowiedzi na publikację wskazało, że Komisja Europejska (KE) jest świadoma, że pomimo braku wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/96/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (Dz. U. UE. L. z 2008 r. Nr 319 poz. 59), Polska będzie przestrzegać wszystkich jej wymagań. Zdaniem resortu sprawa ta była dwukrotnie dyskutowana z przedstawicielami KE. Na prośbę KE wnioski o dofinansowanie dla projektów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) są uzupełniane o informacje odnośnie sposobu wdrożenia zapisów dyrektywy w przypadku danej inwestycji. KE przekazała też stronie polskiej pismo z prośbą o przekazanie horyzontalnej informacji odnośnie wdrożenia dyrektywy w kontekście realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE. Jednocześnie KE podkreśliła, że ma pełną informację odnośnie sytuacji projektów GDDKiA i nie ma w tym zakresie zastrzeżeń.
Ministerstwo wyjaśnia też, że do momentu wdrożenia dyrektywy audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonywane są zgodnie z wymogami dyrektywy przez beneficjatów środków UE. W przypadku miast realizujących projekty drogowe z wykorzystaniem środków UE, została przekazana przez Ministerstwo Infrastruktury informacja o obowiązku stosowania wymogów dyrektywy. W chwili obecnej przygotowywany jest projekt zaleceń MI dla beneficjentów funduszy UE. Projekt zaleceń będzie omawiany w kwietniu br. na seminarium organizowanym przez MI, w którym udział wezmą przedstawiciele Komisji Europejskiej, inicjatywy Jaspers oraz beneficjenci Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko realizujący projekty drogowe w miastach na prawach powiatu.
Resort zapewnia jednocześnie, że wdrożenie dyrektywy nastąpi do końca bieżącego roku i polegać będzie na zmianie 6 ustaw regulujących przygotowanie, budowę oraz eksploatację dróg publicznych. Obecnie projekt założeń konsultowany jest z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST). Po zaopiniowaniu projektu przez KWRiST projekt rozpatrywany będzie na przełomie kwietnia i maja przez Komitet Stały Rady Ministrów, a następnie przez Radę Ministrów.
Opracował: Michał Malinowski, RPE WKP
Źródło: www.mi.gov.pl, www.gddkia.gov.pl, www.tvn24.pl, stan z dnia 25 marca 2011 r.
Data publikacji: 28 marca 2011 r.