Mamy obecnie dziurę legislacyjną i zwracamy się do ministerstwa z prośbą o regulację prawną tego problemu – mówił Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.
W związku z utratą mocy rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 września 2012 r. w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych (Dz. U. poz. 1052), określającego szczegółowe wymagania prowadzenia regionalnych instalacji zapewniających mechaniczno-biologiczne przetwarzanie zmieszanych odpadów komunalnych, Konwent Marszałków zwraca się o niezwłoczne wydanie przez Ministra Środowiska nowego rozporządzenia regulującego ww. kwestię.
Brak przepisu wykonawczego do ustawy o odpadach wzbudza wątpliwości odnośnie do prawidłowego sposobu prowadzenia działalności instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych zarówno u organów wydających poszczególne pozwolenia środowiskowe, jak też prowadzących przedmiotowe instalacje, natomiast dokumenty, o których mowa w informacji przedstawionej na stronie resortu, nie są wystarczające do uregulowania kwestii funkcjonowania instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów. Marszałkowie województw podkreślają, że zapisy dokumentu referencyjnego BAT dla przemysłu przetwarzania odpadów z 2006 r. są bardzo ogólne i – co warto zauważyć – nie są prawnie wiążące, a wdrożenie warunków konkluzji BAT może trwać 4 lata od dnia ich publikacji. Wskazują też na praktyczne problemy dot. m.in. możliwości wykorzystania części mechanicznej instalacji MBP np. do doczyszczania odpadów innych niż 20 03 01, np. odpadów opakowaniowych, odpadów z targowisk, zmieszanych odpadów budowlanych, odpadów z cmentarzy itp. Wątpliwości jest obecnie dużo więcej, np. ustalenia wymaga, która frakcja odpadów (0-80, 20-80 lub inna), wydzielona podczas mechanicznego przetwarzania odpadów 20 03 01 uznawana jest za frakcję, która wymaga jej biologicznego przetworzenia, pod jakim kodem powinien być klasyfikowany tzw. stabilizat, czy jakie parametry powinien mieć stabilizat - bez tego niemożliwa jest rzetelna kontrola – zarówno przez prowadzącego instalację, jak i organy ochrony środowiska – zakładanego efektu końcowego.
Samorządowcy wskazują, że szczególnie istotne jest uregulowanie w nowym rozporządzeniu kwestii integralności procesu przetwarzania odpadów. Należy doprecyzować czy procesy mechanicznego i biologicznego przetwarzania odpadów to procesy zintegrowane, przeprowadzane w instalacjach/instalacji na terenie jednego zakładu. W świetle niejednoznacznej definicji legalnej zakładu (art. 3 pkt 48 ustawy Prawo ochrony środowiska), a także niektórych orzeczeń sądów administracyjnych, wątpliwości budzi np. kwestia uznania za jeden zakład dwóch instalacji (część biologiczna i część mechaniczna), do których tytułem prawnym dysponują różne podmioty i położonych w różnych lokalizacjach.
Źródło: www.wzp.pl, stan z dnia 4 sierpnia 2016 r.