Kampanię organizują Federacja Zielonych „Gaja” oraz Towarzystwo dla Natury i Człowieka. Zaplanowano serię seminariów, podczas których specjaliści z zakresu usuwania azbestu będą się spotykać z samorządowcami, przedstawicielami służb komunalnych, zarządcami i właścicielami domów oraz innymi zainteresowanymi.
Pierwsze takie spotkanie zaplanowano na 5 marca w Białej Podlaskiej; kolejne odbędą się w Puławach, Lublinie, Chełmie, Zamościu i Janowie Lubelskim.
„O azbeście powszechnie wiadomo już, że jest szkodliwy i trzeba się go szybko pozbyć. Chcemy teraz upowszechnić informacje o prawidłowym postępowaniu z azbestem, o profesjonalnych firmach, które się zajmują jego usuwaniem oraz możliwościach wspierania tego procesu” – powiedział Krzysztof Gorczyca z Towarzystwa dla Natury i Człowieka.
Podczas seminariów swoje doświadczenia będą prezentować przedstawiciele samorządów, m.in. Lublina.
W Lublinie w ub. roku usunięto ponad 200 ton wyrobów azbestowych, kilka razy więcej niż w poprzednich latach. Łącznie zutylizowano dotychczas 400 ton – poinformował Marcin Rycaj z lubelskiego ratusza.
„To ciągle kropla w morzu potrzeb. Według spisu z ub. roku mamy do usunięcia 5,8 tys. ton wyrobów azbestowych. Musimy zintensyfikować działania, aby je wszystkie zutylizować” – powiedział Rycaj. Pieniędzy na ten cel nie brakuje, wszystkie wnioski o demontaż i utylizację pokryć dachowych z eternitu zawierającego azbest są uwzględniane. W ub. roku na usuwanie azbestu w Lublinie wydano 130 tys. zł - dodał.
W ubiegłym roku ruszył prowadzony przez lubelski samorząd wojewódzki program usuwania wyrobów azbestowych finansowany z Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy. Kosztem 1,3 mln zł zutylizowano 2,6 tys. ton azbestu. W tym roku planowane jest usunięcie ok. 8 tys. ton tego materiału. Mamy na ten cel 12 mln zł. Będzie jeszcze uzupełniający nabór wniosków o usunięcie azbestu w dniach od 4 do 8 marca” – powiedział dyrektor biura projektu Dariusz Król.
„Wniosków byłoby więcej, ale ograniczeniem są koszty położenia nowego dachu, które musi pokryć właściciel domu” – przypomniał Król.
Polsko-szwajcarski program usuwania azbestu na Lubelszczyźnie ma być realizowany do 2016 r. Jego łączny koszt to ponad 45 mln zł, z czego 85 proc. stanowią środki pochodzące ze Szwajcarii, a pozostałe 15 proc. z budżetu województwa lubelskiego. Usuwanie azbestu finansowane jest też z NFOŚiGW.
Przeprowadzona w 2009 r. inwentaryzacja wyrobów azbestowych wykazała, że w woj. lubelskim jest ich ok. 800 tys. ton. Zdecydowana większość to eternitowe pokrycia prywatnych budynków mieszkalnych i gospodarczych, głównie na wsi. Zgodnie z rządowym programem wyroby azbestowe w całym kraju mają być zutylizowane do 2032 r.