Odpowiedź:
W przypadku, gdy zakład nie realizuje obowiązków nałożonych na niego prawomocną decyzją administracyjną, wyegzekwowanie tego obowiązku może nastąpić na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – dalej u.p.e.a. Podmiotem inicjującym postępowanie egzekucyjne jest w tym przypadku starosta, jako organ właściwy do wydania przedmiotowej decyzji orzekającej o obowiązku likwidacji urządzenia wodnego, co wynika z art. 5 § 1 ust. 1 u.p.e.a. Przed wszczęciem egzekucji starosta powinien wezwać zobowiązanego do wykonania nałożonego na niego obowiązku oraz poinformować go, że jeżeli obowiązek nie zostanie wykonany, sprawa zostanie skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego. Po upływie 7 dni od dnia doręczenia powyższego wezwania starosta będzie mógł wszcząć postępowanie egzekucyjne, doręczając zobowiązanemu wystawiony przez siebie tytuł wykonawczy. W dalszej kolejności starosta będzie mógł nałożyć na zobowiązanego grzywnę w celu przymuszenia, lub zastosować wykonanie zastępcze. Czynności egzekucyjne prowadzone są w formie postanowienia, a szczegółowy tryb prowadzenia egzekucji określają przepisu art. 117-140 u.p.e.a.
Grzywna nakładana na osobę fizyczną każdorazowo nie może przekraczać kwoty 10 000 zł, a na osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej kwoty 50 000 zł. Grzywna nakładana wielokrotnie nie może przekroczyć odpowiednio kwoty 50 000 zł lub 200 000 zł.