Kto jest odpowiedzialny za budowę wałów przeciwpowodziowych? Czy na kimś ciąży taki obowiązek? Jakie muszą być spełnione przesłanki, aby można było wnioskować o zabezpieczenie cieku wodnego wałami przeciwpowodziowymi? Do kogo się o to zwracać?
W myśl przepisu art. 81 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.) - dalej pr. wod., ochrona przed powodzią jest zadaniem organów administracji rządowej i samorządowej. Oznacza to, że wszystkie te organy powinny współdziałać i podejmować działania zmierzające do realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę przed powodzią.
Obwałowania mające na celu ochronę użytków rolnych przed powodziami, przepisem art. 70 ust. 1 oraz art. 71 ust. 1 pkt 5 pr. wod., zaliczone zostały do urządzeń melioracji wodnych podstawowych, stanowiących własność Skarbu Państwa, wykonywanych z budżetu Państwa (art. 72 ust. 1 pr. wod.) przez właściwego miejscowo marszałka województwa i jego jednostkę, jaką jest wojewódzki zarząd melioracji i urządzeń wodnych. Urządzenia te mogą być również finansowane przez inne osoby prawne i osoby fizyczne, a także współfinansowane z innych środków publicznych.
Obwałowania służące ochronie terenów zabudowanych, są budowlami przeciwpowodziowymi, zaliczanymi do urządzeń wodnych, które mogą być realizowane przez organy administracji rządowej z budżetu centralnego (regionalne zarządy gospodarki wodnej), jak również z innych środków finansowych, przez gminy (miasta), zakłady, różne osoby prawne i fizyczne, które dla ochrony własnego mienia uważają za konieczne wybudowanie obwałowania.
Należy jednak zwrócić uwagę, że realizacja obwałowania w górnej części zlewni zmniejsza naturalną retencję powodziową, przyczyniając się do zwiększenia fali powodziowej w dolnej części zlewni. Z uwagi na powyższe możliwość wykonania obwałowania musi być koordynowana w ramach całej zlewni, w dostosowaniu do planu ochrony przeciwpowodziowej i studium ochrony przeciwpowodziowej, opracowanego przez właściwego dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej.
Dodatkowo należy zauważyć, że w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573, z późn. zm.), wały przeciwpowodziowe zostały zaliczone do przedsięwzięć, które mogą wymagać przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku lokalizowania ich na obszarze Natura 2000, również przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000. Znaczące negatywne oddziaływanie planowanego obwałowania na środowisko lub obszar Natura 2000 może być spowodować, że właściwy organ ochrony środowiska odmówi udzielenia zgody na jego realizację.
Lucyna Osuch - Chacińska
W myśl przepisu art. 81 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.) - dalej pr. wod., ochrona przed powodzią jest zadaniem organów administracji rządowej i samorządowej. Oznacza to, że wszystkie te organy powinny współdziałać i podejmować działania zmierzające do realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę przed powodzią.
Obwałowania mające na celu ochronę użytków rolnych przed powodziami, przepisem art. 70 ust. 1 oraz art. 71 ust. 1 pkt 5 pr. wod., zaliczone zostały do urządzeń melioracji wodnych podstawowych, stanowiących własność Skarbu Państwa, wykonywanych z budżetu Państwa (art. 72 ust. 1 pr. wod.) przez właściwego miejscowo marszałka województwa i jego jednostkę, jaką jest wojewódzki zarząd melioracji i urządzeń wodnych. Urządzenia te mogą być również finansowane przez inne osoby prawne i osoby fizyczne, a także współfinansowane z innych środków publicznych.
Obwałowania służące ochronie terenów zabudowanych, są budowlami przeciwpowodziowymi, zaliczanymi do urządzeń wodnych, które mogą być realizowane przez organy administracji rządowej z budżetu centralnego (regionalne zarządy gospodarki wodnej), jak również z innych środków finansowych, przez gminy (miasta), zakłady, różne osoby prawne i fizyczne, które dla ochrony własnego mienia uważają za konieczne wybudowanie obwałowania.
Należy jednak zwrócić uwagę, że realizacja obwałowania w górnej części zlewni zmniejsza naturalną retencję powodziową, przyczyniając się do zwiększenia fali powodziowej w dolnej części zlewni. Z uwagi na powyższe możliwość wykonania obwałowania musi być koordynowana w ramach całej zlewni, w dostosowaniu do planu ochrony przeciwpowodziowej i studium ochrony przeciwpowodziowej, opracowanego przez właściwego dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej.
Dodatkowo należy zauważyć, że w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573, z późn. zm.), wały przeciwpowodziowe zostały zaliczone do przedsięwzięć, które mogą wymagać przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku lokalizowania ich na obszarze Natura 2000, również przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000. Znaczące negatywne oddziaływanie planowanego obwałowania na środowisko lub obszar Natura 2000 może być spowodować, że właściwy organ ochrony środowiska odmówi udzielenia zgody na jego realizację.
Lucyna Osuch - Chacińska