„Jest to jedna z największych inwestycji, które miasto zamierza zrealizować w najbliższych latach, coś na co oczekiwali szczególnie mieszkańcy tych terenów, bo były one do tej pory fatalnie skomunikowane” - powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, zaznaczając, że obecnie władze miasta kładą nacisk na poprawę dostępności komunikacyjnej północnych części Krakowa.
Jak podkreślił prezydent, inwestycja wzbudzała wiele emocji, dlatego jej realizację poprzedziły szerokie konsultacje społeczne, a większość postulatów przedstawionych przez mieszkańców została uwzględniona w zakresie zadania.
Na wykonawcę inwestycji, która będzie realizowana w systemie „zaprojektuj i zbuduj” wybrano w przetargu konsorcjum Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak.
Zadaniem konsorcjum będzie wykonanie projektu inwestycji, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, budowa nowego odcinka linii tramwajowej wraz z układem drogowym oraz przeprowadzenie prób i testów na wybudowanej infrastrukturze. Według zapowiedzi przedstawicieli konsorcjum, prace budowlane powinny się rozpocząć pod koniec lata 2018 r. i zakończyć w grudniu 2020 r.
Pięciokilometrowa trasa poprowadzi przez osiedla Krowodrza Górka, Prądnik Biały i ul. Pachońskiego do Górki Narodowej. Inwestycja obejmuje m.in. budowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z budową przystanków tramwajowych, peronów i zatok autobusowych oraz budowę sieci trakcyjnej.
W zakres prac wchodzi także przebudowa pętli tramwajowo-autobusowej Krowodrza Górka, budowa pętli tramwajowo-autobusowej Górka Narodowa, a także budowa trzech parkingów w systemie Park&Ride: w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu z ul. Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa.
W ramach zadania przebudowane zostaną ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana oraz powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa - od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.
Inwestycja ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 w wysokości ponad 151 mln zł. Dokumentacja aplikacyjna jest aktualnie w trakcie oceny w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. (PAP)