Pytanie:
Firma prowadzi działalność polegającą na odbieraniu odpadów surowcowych z powierzchni biurowych, takich jak dokumenty do niszczenia, makulatura (papier biurowy), broszurki, ulotki, gazetki, tworzywa sztuczne (butelki PET), na terenie, który został objęty uchwałą rady gminy w sprawie terenów niezamieszkałych i włączony do systemu komunalnego. Jeżeli zaklasyfikujemy te odpady jako komunalne, to czy może je odbierać podmiot inny niż wybrany w drodze przetargu?
Czy w związku z tym, że gmina wyłoniła w przetargu firmę odbierającą frakcję zebraną selektywnie, a podmiot złożył deklarację na odpady selektywne, to odpady te muszą wyłącznie zostać przekazane tej firmie? Czy prawidłowym postępowaniem dla takiej sytuacji jest nieklasyfikowanie tych odpadów jako komunalnych, ze względu na to, że papier biurowy czy dokumenty do niszczenia, zgodnie z definicją odpadów komunalnych, nie posiadają charakteru odpadów z gospodarstw domowych?
Powstają w znacznie większych ilościach, zawierają dane i informacje stanowiące tajemnicę, które w żadnym gospodarstwie domowym nie mają prawa powstać i są związane z funkcjonowaniem danego przedsiębiorstwa. Dodatkowo, makulatura w przedsiębiorstwie może być wysegregowana na dodatkowe frakcje – makulatura biała, makulatura zadrukowana, itp., których nie rozdziela się w gospodarstwach domowych.
Jeżeli przyjmiemy, że taki odpad nie jest odpadem komunalnym, to czy nadal należy go klasyfikować w grupie 20? Katalog odpadów nie wskazuje żadnego innego kodu, który mógłby zostać przypisany do dokumentów do niszczenia, ulotek lub broszur. Czy klasyfikacja odpadów w grupie 20 musi zawsze wiązać się z ich komunalnym charakterem i podlegać pod przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g.?
Odpowiedź:
Opisane w pytaniu odpady należy klasyfikować w grupie 20.
Odpady komunalne selektywnie zebrane wytworzone przez innych wytwórców niż gospodarstwa domowe (biura, zakłady) mogą być przekazywane innym podmiotom niż przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne, także wtedy, gdy gmina objęła systemem gospodarowania odpadami komunalnymi nieruchomości niezamieszkałe. Zatem komunalny charakter odpadów nie wyklucza przekazania ich innym podmiotom, o ile posiadają one
zezwolenia na gospodarowanie tymi odpadami.
Uzasadnienie:
Opisane odpady powstające w biurach i urzędach należy sklasyfikować w grupie 20, np. dokumenty niearchiwalne, broszury, ulotki, gazetki, makulatura oznacza się kodem 20 01 01 (papier i tektura), butelki PET – kodem 15 01 02, opakowania papierowe (wytwarzane w gospodarstwach domowych, np. teczki biurowe) - kodem 15 01 01 (pakowania z papieru i tektury).
Skład i charakter tych odpadów jest podobny do odpadów wytworzonych w gospodarstwach domowych. Zniszczone dokumenty, np. po pocięciu w niszczarce, niczym się nie różnią od odpadów powstających w gospodarstwach domowych (ze względu na skład).
Nie ma potrzeby nadawania ww. odpadom innych kodów, bowiem ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21) – dalej u.o. - nie zabrania zbierania odpadów komunalnych (poza zmieszanymi odpadami komunalnymi oraz odpadami zielonymi, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 5 i 6 u.o., z zastrzeżeniem art. 23 ust. 10 i 11 u.o. Także akt u.u.c.p.g., ustalający zasady funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, nie zakazuje przekazywania odpadów selektywnie zebranych podmiotom innym niż przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne wyłonieni w drodze przetargu lub działający na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości.
Nadal na rynku funkcjonują punkty skupu surowców wtórnych (obok punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych oraz odbioru odpadów komunalnych selektywnie zebranych przez przedsiębiorców odbierających te odpady). Jednocześnie, nie zwalnia to właścicieli nieruchomości niezamieszkałych z obowiązku złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami i uiszczania tej opłaty.