Kategoryzacja tzw. poważnych naruszeń obowiązków i warunków przewozu drogowego: ma ułatwić zautomatyzowanie wymiany informacji między Polską a pozostałymi państwami członkowskimi UE. Naruszenia te zaś mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika. Tymczasem jej posiadanie jest jednym z podstawowych wymogów uzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Nowela przewiduje też, że „poważne naruszenie”, „bardzo poważne naruszenie” lub „najpoważniejsze naruszenie” może być popełnione nie tylko przez przewoźnika drogowego i zarządzającego transportem, ale również przez kierowcę. Natomiast wszczęcie postępowania w sprawie spełnienia wymogu dobrej reputacji uzależnione będzie od częstotliwości występowania naruszeń.
Projekt przewiduje, że w przypadku wykonywania transportu intermodalnego - chodzi o przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu - wysyłający będzie musiał sporządzić i przekazać przewoźnikowi drogowemu deklarację, w której prawidłowo określi masę kontenera lub nadwozia wymiennego. Natomiast przewoźnik drogowy będzie musiał okazać deklarację na żądanie uprawnionego organu kontroli (np. Inspekcji Transportu Drogowego). Nowe prawo ma wejść w życie 1 czerwca 2018 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać po 3 miesiącach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Teraz projekt trafi do Sejmu.
Umowa międzynarodowego przewozu drogowego towarów na podstawie CMR >>