Czy w każdym konkretnym przypadku należy powoływać komisję w sprawie katastrofy budowlanej?
Czy Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego może powołać jedną komisję ds. katastrof budowlanych z ramienia PINB?
Z treści art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane wynika, że w każdym konkretnym przypadku należy powoływać komisję w sprawie katastrofy budowlanej, a zatem po zaistnieniu zdarzenia (katastrofy budowlanej) powinien być wydany akt powołujący komisję w celu ustalenia przyczyn i okoliczności katastrofy oraz zakresu czynności niezbędnych do likwidacji zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia.
W myśl art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) - dalej pr. bud. organ nadzoru budowlanego po otrzymaniu zawiadomienia o katastrofie budowlanej jest obowiązany niezwłocznie powołać komisję w celu ustalenia przyczyn i okoliczności katastrofy oraz zakresu czynności niezbędnych do likwidacji zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia. Z treści powyższego przepisu wynika, że komisja powinna zostać powołana w każdym konkretnym przypadku. Owszem jej skład może być de facto stały, niemniej jednak formalnie powoływana jest w związku z zaistniałą konkretną katastrofą budowlaną. Wydaje się zatem, że dopiero po zaistnieniu zdarzenia (katastrofy budowlanej) formalnie musi być wydany akt powołania takiej komisji poprzedzający jej działanie.
Tomasz Gawroński
Czy Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego może powołać jedną komisję ds. katastrof budowlanych z ramienia PINB?
Z treści art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane wynika, że w każdym konkretnym przypadku należy powoływać komisję w sprawie katastrofy budowlanej, a zatem po zaistnieniu zdarzenia (katastrofy budowlanej) powinien być wydany akt powołujący komisję w celu ustalenia przyczyn i okoliczności katastrofy oraz zakresu czynności niezbędnych do likwidacji zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia.
W myśl art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) - dalej pr. bud. organ nadzoru budowlanego po otrzymaniu zawiadomienia o katastrofie budowlanej jest obowiązany niezwłocznie powołać komisję w celu ustalenia przyczyn i okoliczności katastrofy oraz zakresu czynności niezbędnych do likwidacji zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia. Z treści powyższego przepisu wynika, że komisja powinna zostać powołana w każdym konkretnym przypadku. Owszem jej skład może być de facto stały, niemniej jednak formalnie powoływana jest w związku z zaistniałą konkretną katastrofą budowlaną. Wydaje się zatem, że dopiero po zaistnieniu zdarzenia (katastrofy budowlanej) formalnie musi być wydany akt powołania takiej komisji poprzedzający jej działanie.
Tomasz Gawroński