Pytanie
Kontrahentem spółki jest firma brytyjska, które sprzedaje karty płatności, umożliwiające zapłatę za towar zakupiony np. w Internecie. Na podstawie umowy dotyczącej dystrybucji - sprzedaży elektronicznych doładowań tych kart na terenie Polski, zostało podpisane również porozumienie odnośnie implementacji - wdrożenia tego "produktu" w systemie sprzedażowym naszej firmy. Implementacja polega na dodaniu operatora do naszego systemu, dostosowaniu raportów sprzedażowych oraz modułu wystawiania faktur dla nowego towaru. Czynności te dokonywane są przez zespół pracujący w Polsce w oprogramowaniu stworzonym przez naszą spółkę. Program obsługuje sprzedaż doładowań elektronicznych poprzez dedykowaną stronę w Internecie bądź poprzez naziemne terminale mobilne. Usługę implementacji - wdrożenia zafakturowaliśmy kontrahentowi z 22% VAT. Kontrahent odrzucił fakturę, powołując się na art. 27 ust. 4 pkt 9 u.p.t.u., ponieważ jak twierdzi usługa może zostać zakwalifikowana jako elektroniczna, a tym samym miejsce świadczenia jest na terenie Wielkiej Brytanii.
Czy nasz partner z umowy ma rację? Z jaka stawką powinniśmy wystawić fakturę?
Drugi przypadek: umowa została zawarta ze spółką mającą siedzibę w Austrii - pozostającą w zależności kapitałowej z brytyjską. Umowa dotyczy tzw. brandingu materiałami reklamowymi. Nasza firma zobowiązała się do zamówienia materiałów reklamowych (ulotek, plakatów itp.) i ich dystrybucji do naszych punktów sprzedaży. Na podstawie umowy, kosztami przygotowania, druku oraz dystrybucji materiałów obciążamy ową spółkę z siedzibą w Wiedniu, którą te materiały dotyczyły. Firma austriacka zakwestionowała naszą fakturę, powołując się na art. 27 ust. 4 pkt 2 u.p.t.u., czyli kwalifikując te czynności jako usługę reklamy (tytuł faktury: branding materiałami reklamowymi).
Czy miejscem świadczenia usługi jest Polska, czy też zgodnie z powołanym artykułem będzie to miejsce siedziby nabywcy? Jaka stawka VAT?