Luka finansowa – to nie u mnie
Nawet jeżeli klient reguluje zobowiązania terminowo, ale zgodziłeś się na długi termin płatności to możesz mieć problem z tzw. luką finansową, tj. musisz regulować swoje zobowiązania wcześniej niż otrzymasz spłatę należności. Pamiętaj, że twoje zobowiązania mogą mieć charakter publiczno lub prywatnoprawny. Może warto zastanowić się nad wyborem metody kasowej w VAT (płacisz ten podatek dopiero jak dostaniesz zapłatę – ale twoi kontrahenci odliczą VAT dopiero jak tobie zapłacą, niektórzy tego nie lubią i wręcz rezygnują z takich świadczeniodawców więc zbadaj rynek przed rozpoczęciem działalności) albo skorzystać z factoringu...
Opłaty niepodatkowe (np. abonament RTT)
Wykorzystujesz w firmie telewizor, a może słuchasz radia; albo korzystasz i z tego, i z tego (weź pod uwagę również radio samochodowe) – niestety musisz je zarejestrować (masz 14 dni) i płacić od każdego abonament. Ale przecież nigdy nie płaciłeś, twoi znajomi nie płacą to po co wyrzucać pieniądze. Niestety, coraz częściej prowadzone są kontrole. Kara wynosi trzydziestokrotność miesięcznej opłaty abonamentowej obowiązującej w dniu stwierdzenia używania niezarejestrowanego odbiornika, zatem w tym roku wynosi 169,5 zł za radio lub 559,5 zł za telewizor.
Księgowość samodzielnie czy przez biuro
Dużo błędów nowy przedsiębiorca może popełnić na gruncie prawa podatkowego. Może skorzystać z usług biura rachunkowego? Tylko po co wydawać pieniądze, jeżeli miesięcznie wystawiasz kilka faktur. Zastanów się, może jednak lepiej skorzystać ze sprawdzonego biura. Pamiętaj jednak o zasadzie ograniczonego zaufania, każdy może się pomylić. Pytaj, wnikaj, a jak masz wątpliwości skonsultuj się dodatkowo (nawet jeżeli to kosztuje finalnie może okazać się tańszym rozwiązaniem) z doradcą podatkowym.
Rachunek bankowy
Przedsiębiorca musi mieć oddzielny rachunek do działalności gospodarczej – to nie prawda. Jeżeli jednak już korzystasz z rachunku bankowego, to nie zapomnij poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy oraz ZUS (wniosek aktualizacyjny CEIDG).
Miękkie błędy: brak biznesplanu, brak identyfikacji, kiepskie reklamy
W internecie i w różnych systemach jest wiele poradników dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej – ten też ma taki charakter (chociaż jest dość specyficzny). Ale co tam oni wiedzą, rozpisują się o biznesplanach, reklamach, wskazują na ryzyka. Przecież ty wiesz lepiej, masz super pomysł to samo się sprzeda, klienci będą sami do ciebie przychodzili, a błędy to popełniają, ale tylko „dzieciaki" rozpoczynające swoją działalność zaraz po studiach bo nie mogą znaleźć sobie pracy. Ty jesteś stateczny, doświadczony, ciebie te problemy nie dotyczą. Błąd. Niestety, jak pokazuje życie najprostsze błędy, najłatwiejsze do uniknięcia popełniają również ci bardzo doświadczeni w swoich profesja. Parafrazując: topią się najczęściej ci, którzy potrafią pływać. Oczywiście, że trzeba filtrować to co się czyta i korzystać z własnych doświadczeń, ale dla czego nie uczyć się na cudzych błędach...