Na terenie leśnym Skarbu Państwa wydzielono działki letniskowe, które następnie oddano w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym, przy czym w ewidencji gruntów grunt dalej figuruje jako użytek leśny.
W związku z tym, kto i na jakiej podstawie powinien wydać zgodę na usunięcie drzew na działce?
Czy przedstawiona kolejność załatwienia sprawy nie stanowi obejścia przepisów ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1266 z późn. zm.) - dalej u.o.g.r.l.?
Wydzielenie z gruntu leśnego działek letniskowych i oddanie ich osobom fizycznym nie zastępuje obowiązku zmiany przeznaczenia gruntu oznaczonego w ewidencji jako las (Ls). Najpierw należało zmienić przeznaczenie gruntów, a następnie dokonać ich wyłączenia. Bez dokonania tych czynności grunt oddany w użytkowanie wieczyste jest nadal lasem i usuwanie drzew odbywa się zgodnie z ustawą z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435 z późn. zm.). Organem właściwym do wydania decyzji jest w tym przypadku starosta. Do usuwania drzew z lasu nie ma zastosowania ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.) – dalej u.o.p., co wynika wprost z art. 83 ust. 6 pkt 1 u.o.p. Należy mieć również na względzie, że uzyskanie decyzji o zmianie przeznaczenia gruntu dotychczas użytkowanego jako leśny nie oznacza konieczności natychmiastowej zmiany jego przeznaczenia.
Podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków, zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 z późn. zm.) – dalej pr. geod. Z pytania nie wynika, czy dochowano procedury związanej ze zmianą przeznaczenia gruntów, o której mowa w art. 7 u.o.g.r.l. Jeśli tak, to po przekazaniu ich w użytkowanie wieczyste każdy z użytkowników powinien złożyć wniosek o wyłączenie gruntu z produkcji leśnej, w trybie art. 12 u.o.g.r.l., jeśli chciał wykorzystywać działkę w sposób inny, niż leśny (np. wybudować domek rekreacyjny). Osoba, która uzyskałaby taką decyzję powinna wnieść opłatę roczną za to wyłączenie oraz jednorazowe odszkodowanie za przedwczesny wyrąb drzewostanu.
Ponadto, po zmianie przeznaczenia gruntu i wyłączeniu go z produkcji leśnej powinny zostać wprowadzone zmiany do ewidencji gruntów i budynków. Wniosek w tej sprawie powinien złożyć użytkownik wieczysty, zgodnie z art. 22 w zw. z art. 20 pr. geod., dostarczając niezbędne do wprowadzenia zmian w ewidencji dokumenty geodezyjne, kartograficzne i inne.
Jeśli w opisanej sprawie nie dochowano wymaganych procedur wskazanych wyżej, to niewątpliwie doszło do obejścia prawa i nie należy tego obejścia sankcjonować, wydając, np. zezwolenie na usunięcie drzew w trybie u.o.p.
Alicja Brzezińska
W związku z tym, kto i na jakiej podstawie powinien wydać zgodę na usunięcie drzew na działce?
Czy przedstawiona kolejność załatwienia sprawy nie stanowi obejścia przepisów ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1266 z późn. zm.) - dalej u.o.g.r.l.?
Wydzielenie z gruntu leśnego działek letniskowych i oddanie ich osobom fizycznym nie zastępuje obowiązku zmiany przeznaczenia gruntu oznaczonego w ewidencji jako las (Ls). Najpierw należało zmienić przeznaczenie gruntów, a następnie dokonać ich wyłączenia. Bez dokonania tych czynności grunt oddany w użytkowanie wieczyste jest nadal lasem i usuwanie drzew odbywa się zgodnie z ustawą z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435 z późn. zm.). Organem właściwym do wydania decyzji jest w tym przypadku starosta. Do usuwania drzew z lasu nie ma zastosowania ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.) – dalej u.o.p., co wynika wprost z art. 83 ust. 6 pkt 1 u.o.p. Należy mieć również na względzie, że uzyskanie decyzji o zmianie przeznaczenia gruntu dotychczas użytkowanego jako leśny nie oznacza konieczności natychmiastowej zmiany jego przeznaczenia.
Podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków, zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 z późn. zm.) – dalej pr. geod. Z pytania nie wynika, czy dochowano procedury związanej ze zmianą przeznaczenia gruntów, o której mowa w art. 7 u.o.g.r.l. Jeśli tak, to po przekazaniu ich w użytkowanie wieczyste każdy z użytkowników powinien złożyć wniosek o wyłączenie gruntu z produkcji leśnej, w trybie art. 12 u.o.g.r.l., jeśli chciał wykorzystywać działkę w sposób inny, niż leśny (np. wybudować domek rekreacyjny). Osoba, która uzyskałaby taką decyzję powinna wnieść opłatę roczną za to wyłączenie oraz jednorazowe odszkodowanie za przedwczesny wyrąb drzewostanu.
Ponadto, po zmianie przeznaczenia gruntu i wyłączeniu go z produkcji leśnej powinny zostać wprowadzone zmiany do ewidencji gruntów i budynków. Wniosek w tej sprawie powinien złożyć użytkownik wieczysty, zgodnie z art. 22 w zw. z art. 20 pr. geod., dostarczając niezbędne do wprowadzenia zmian w ewidencji dokumenty geodezyjne, kartograficzne i inne.
Jeśli w opisanej sprawie nie dochowano wymaganych procedur wskazanych wyżej, to niewątpliwie doszło do obejścia prawa i nie należy tego obejścia sankcjonować, wydając, np. zezwolenie na usunięcie drzew w trybie u.o.p.
Alicja Brzezińska