Jakie plusy i minusy zdaniem firm deweloperskich ma rządowa specustawa mieszkaniowa, której projekt trafił właśnie do sejmu? Czy nowe przepisy przyspieszą procedury poprzedzające uzyskiwanie pozwolenia na budowę budynków mieszkalnych w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego? Czy ustawa da deweloperom możliwość wykorzystania pod inwestycje gruntów rolnych, kolejowych, powojskowych i poprzemysłowych położonych w administracyjnych granicach miast?
Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.
W tej chwili trudno ocenić wpływ ustawy na rynek mieszkaniowy, ponieważ projekt ulega ciągłym zmianom i nie wiadomo, w jakiej formie finalnie zostanie uchwalony. Jeżeli miałby obowiązywać jego obecny kształt, moglibyśmy spodziewać się uproszczeń w zakresie przeprowadzania procesu inwestycyjnego oraz skrócenia czasu jego trwania. Przyczynić się do tego powinny proponowane rozwiązania w zakresie tzw. szybkiej ścieżki realizacji inwestycji. Jednocześnie pojawia się też wiele głosów pytających, jaki wpływ na jakość przestrzeni będzie miało wprowadzenie możliwości pomijania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest
Ciągle nie wiemy, jak wyglądał będzie ostateczny kształt nowych przepisów. Jak dotychczas, do korzyści wynikających z projektu specustawy zaliczyć można na pewno uproszczenie procedur administracyjnych, związanych z uzyskiwaniem pozwolenia na budowę oraz znaczące skrócenie czasu do rozpoczęcia budowy. W konsekwencji zmian powinny obniżyć się koszty związane z inwestycją.
Dodatkowo przewiduje się uruchomienie gruntów dotychczas niedostępnych dla budownictwa mieszkaniowego, co może pozytywnie wpłynąć na zahamowanie wzrostu cen działek na rynku. Nowe prawo, choć liberalne w niektórych zapisach, to jednak nie będzie dawało deweloperom wolnej ręki w kwestii tego, co i gdzie zbudują. W tej sprawie dużą rolę odgrywać będą samorządy, które będą wydawać decyzje. Istnieje natomiast ryzyko, że mogą powstawać osiedla, które nie będą spójne z sąsiadującą zabudową albo takie, gdzie nie będzie wystarczającej liczby miejsc postojowych. Większe nakłady na infrastrukturę mogą pochłaniać obszary rozwijające się w sposób chaotyczny. Czas pokaże, czy proponowane zmiany będą miały więcej plusów, czy minusów.
Andrzej Swoboda, wiceprezes zarządu Grupy CTE
W ostatnich latach zdecydowanie zmniejszyła się dostępność gruntów inwestycyjnych na terenach miejskich m.in. w konsekwencji zmian legislacyjnych, w tym dzięki wyłączeniu gruntów rolnych w miastach, a także na skutek zabudowy ostatnich wolnych parceli. Proponowana specustawa zwiększy dostępność gruntów, ustabilizuje ich cenę, co z kolei może powstrzymać podwyżki cen mieszkań.
Jednocześnie ustawa w proponowanym brzmieniu niesie takie zagrożenia jak: chaos urbanistyczny i architektoniczny, czy arbitralność decyzji organów, możliwość faworyzowania wybranych podmiotów/ deweloperów przez wojewodę. Ponadto zagrożeniem jest centralizacja, ponieważ decyzję ma wydawać wojewoda, a więc przedstawiciel rządu. Tym samym, możemy obserwować spadek znaczenia władzy samorządowej, poprzez osłabienie „władztwa planistycznego” gminy.
Dariusz Krawczyk, prezes zarządu Polnord S.A.
Uważnie obserwujemy prace nad zapisami specustawy mieszkaniowej. W tej chwili trudno jest odnosić się do projektu przepisów, który stale poddawany jest modyfikacjom. Ostatnia zmiana dotyczy chociażby tego, że to w kompetencjach radnych, a nie wojewodów będzie wydawanie zgody na rozpoczęcie inwestycji mieszkaniowej. Czekamy zatem na ostateczny kształt projektu.
Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.
Pozytywne jest z pewnością pozostawienie decyzji planistycznych w rękach samorządów. Wśród negatywów pozostają ograniczenia dotyczące możliwości realizacji inwestycji na gruntach rolnych w granicach miast wyłącznie w drodze specustawy. Uwolnienie gruntów dla wszystkich inwestycji z pewnością ograniczyłyby rozlewanie się zabudowy na tereny podmiejskie.
Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic
Korzyścią dla rynku jest większa dostępność gruntów, dzięki wprowadzeniu ustawy. Zmiany przepisów dotyczące możliwość sprzedaży i budowy na gruntach rolnych w połączeniu z obecnym popytem mogą w niedługiej przyszłości spowodować znaczący wzrost cen gruntów, a zatem i cen mieszkań. Co ciekawe, z jednej z wypowiedzi przedstawiciela Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju wynika, że to deweloperzy ograniczają podaż gruntów i dzięki temu mogą utrzymywać wysokie marże….
Trudno jednak powiedzieć, jak na rynek wpłynie ustawa, której ostatecznego kształtu nie znamy. Być może nie będzie już dotyczyła prywatnych inwestorów, co jeszcze w inny sposób będzie oddziaływać na rynek oraz ceny mieszkań i obawiam się, że w zupełnie inny niż zakładany przez MIiR.
Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. Sprzedaży Lokum Deweloper
Specustawa może pozwolić na szybsze zagospodarowywanie działek należących do spółek Skarbu Państwa, które z reguły miały inne przeznaczenie, niż zabudowa mieszkaniowa, a proces planistyczny, czy tryb administracyjny uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę znacznie wydłużyłby czas realizacji inwestycji w programie Mieszkanie Plus. Dla deweloperów natomiast ustawa nie będzie miała większego znaczenia.
Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment
Specustawa może pomóc deweloperom w przyśpieszeniu procesu inwestycyjnego, ale może także wprowadzić chaos, jeśli chodzi o stosowanie prawa, ponieważ jednocześnie z nową ustawą funkcjonować będą dotychczasowe przepisy dotyczące procesu inwestycyjno-handlowego. W tej chwili jednak ustawa nadal jest na etapie projektu. Nie weszła w życie i wciąż może zmienić swój kształt, trudno więc oceniać jej wady i zalety.
Źródło: Dompress.pl