Pytanie:
Jaka jest różnica pomiędzy wprowadzającym opakowania a wprowadzającym produkty w opakowaniach - czy to jest to samo?
Jaki jest zakres obowiązków obu podmiotów?
Czy wprowadzający opakowania jest zobowiązany zapewniać i osiągać odpowiednie poziomy odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych?
Czy jest zobowiązany płacić ewentualną opłatę produktową z tytułu nieosiągnięcia ww. poziomów?
Czy prawnie jest jakaś różnica pomiędzy podmiotem nadającym swoje logo na opakowaniu, a tym, który tego nie robi?
Czy wprowadzający opakowania i produkty w opakowaniach są zobowiązani do przedkładania marszałkowi województwa zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości wytworzonych odpadów za poprzedni rok kalendarzowy?
Czy firma, która tylko produkuje opakowania, ale nie wprowadza ich na rynek i nie umieszcza na nim swojego logo, podlega obowiązkom "wprowadzającego opakowania"?
Czy wprowadzający opakowania zobowiązany jest prowadzić publiczne kampanie edukacyjne?
Odpowiedź:
Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi - dalej u.g.o.o.o. - oddzielnie traktuje podmioty wprowadzające opakowania i wprowadzających produkty w opakowaniach i różnicuje z tym związane obowiązki. W art. 8 pkt 22 u.g.o.o.o. zdefiniowano wprowadzającego opakowania jako przedsiębiorcę wytwarzającego opakowania, importującego opakowania, dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia opakowań oraz dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań. Natomiast w art. 8 pkt 23 u.g.o.o.o. zdefiniowano wprowadzającego produkty w opakowaniach jako przedsiębiorcę wykonującego działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu produktów w opakowaniach, w szczególności:
a) wprowadzającego do obrotu produkty w opakowaniach pod własnym oznaczeniem rozumianym jako znak towarowy, o którym mowa w art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej - dalej p.w.p., lub pod własnym imieniem i nazwiskiem lub nazwą, których wytworzenie zlecił innemu przedsiębiorcy,
b) pakującego produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadzającego je do obrotu,
c) prowadzącego:
- jednostkę lub jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2, sprzedającego produkty pakowane w tych jednostkach,
- więcej niż jedną jednostkę handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000 m2, sprzedającego produkty pakowane w tych jednostkach.
Jak więc widać, wprowadzający opakowania to przedsiębiorca wprowadzający puste opakowania, natomiast wprowadzający produkty w opakowaniach to przedsiębiorca, który wprowadza opakowania zawierające produkty.
Ustawa w odniesieniu do każdego z ww. typów przedsiębiorców przewiduje odmienne obowiązki. W przypadku wprowadzających opakowania obowiązki zostały określone w rozdziale 3 u.g.o.o.o. i dotyczą one obowiązku zapewnienia tzw. wymagań zasadniczych dla opakowań czy też oznakowania opakowań. Natomiast obowiązki wprowadzającego produkty w opakowaniach zostały określone w rozdziale 4 tej ustawy. Obowiązki te obejmują m.in. zapewnienie odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, w tym osiągnięcie wymaganych ustawą poziomów, wnoszenie opłaty produktowej w przypadku nieuzyskania poziomów, rowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych. Podmiot wprowadzający opakowania nie ma więc obowiązku zapewnienia poziomu odzysku i recyklingu oraz zapłacenia opłaty produktowej.
Oznaczenie przedsiębiorcy (np. logo) ma znaczenie dla oceny, czy dany podmiot podlega obowiązkom u.g.o.o.o. jedynie w przypadku wytwarzania produktów na zlecenie. W art. 8 pkt 23 u.g.o.o.o., gdzie zdefiniowano wprowadzającego produkty w opakowaniach, wskazano, że w szczególności jest to wprowadzający do obrotu produkty w opakowaniach pod własnym oznaczeniem rozumianym jako znak towarowy, o którym mowa w art. 120 p.w.p., lub pod własnym imieniem i nazwiskiem lub nazwą, których wytworzenie zlecił innemu przedsiębiorcy. Tak więc zlecający wytworzenie produktów w opakowaniach będzie podlegał przepisom u.g.o.o.o. (a nie faktyczny ich wytwórca), jeżeli na opakowaniu tych produktów widnieć będzie oznaczenie (np. logo) zlecającego i będzie on dalej wprowadzał te produkty do obrotu. Gdy na opakowaniu produktu wytworzonego w kraju brak jest oznaczenia lub gdy jest umieszczone oznaczenie wytwórcy produktu, to za opakowanie produktów odpowiada wytwórca tych produktów.
Jeżeli wprowadzający opakowania i produkty w opakowaniach wytwarzają odpady, to - tak jak inni wytwórcy odpadów - powinni przedłożyć marszałkowi województwa zbiorcze zestawienie danych o rodzajach i ilości wytworzonych odpadów za poprzedni rok kalendarzowy. Samo wprowadzanie opakowań czy produktów w opakowaniach, jeśli nie wiąże się z wytwarzaniem odpadów, nie jest powodem do przedkładania powyższego sprawozdania.
Firma będąca wprowadzającym opakowania, również i bez własnego logo umieszczonego na opakowaniu, podlega obowiązkom nałożonym na wprowadzających opakowania m.in. w zakresie zapewnienia wymagań zasadniczych dla opakowań (art. 11 ust. 1 i 2 u.g.o.o.o.).
Wprowadzający opakowania nie podlega obowiązkowi zapewniania publicznych kampanii edukacyjnych.
Należy jednak pamiętać, że w wielu przypadkach wprowadzający opakowania jest zarazem wprowadzającym produkty w opakowaniach. Tak jest np. w sytuacji, gdy przedsiębiorca wytworzone przez siebie opakowania pakuje w opakowania i tak zapakowane produkty dostarcza ich użytkownikom. W takim przypadku w odniesieniu do opakowań służących do zapakowania wytworzonych przez przedsiębiorcę opakowań jest on traktowany jako wprowadzający produkty w opakowaniu i tym samym oprócz obowiązków nałożonych na wprowadzających opakowania ma on również obowiązki dotyczące wprowadzających produkty w opakowaniach.