Nawet w małej firmie warto przygotować szczegółową strategię, która będzie zawierała dane obrazujące sytuację na rynku, obliczenia wskazujące na potencjał wzrostu i analizę konkurencji. Niestety przekonanie, że strategia musi być procesem skomplikowanym, odstrasza przedsiębiorców. Do strategii można podejść inaczej. Możesz przygotować ogólny zarys, który zajmie jedną stronę formatu A4. To zdecydowanie lepsze od funkcjonowania w sposób chaotyczny. Jeśli uznasz strategię za najważniejszy dokument w firmie, może stać się ona kodem DNA Twojej marki. Może być ona także punktem odniesienia, do którego będziesz wracać w chwilach wątpliwości. 

Punkt 1: Jaki jest Twój cel strategiczny?
Każda firma powstaje w jakimś celu.. Ktoś, kto otwiera pizzerię, może pragnąć, by oferowana przez niego pizza była najlepsza w mieście. Ale może także swój cel sprecyzować inaczej, np. „serwujemy wyłącznie dania zgodne w włoskimi recepturami”. Ważne jest określenie tego, co jest kluczowe w danej działalności. To, co zapiszesz pod hasłem „misja” będzie stanowiło odpowiedź na pytanie: „dlaczego zdecydowałem się na prowadzenie właśnie takiej firmy?”
 
Punkt 2: Przygotuj slogan
W przypadku pizzerii sloganem może być np. „najszybsza pizza w mieście” lub „kwintesencja włoskiego smaku”. Pamiętaj, żeby hasło koncentrowało się tylko na jednym elemencie, który jest i przez kolejne lata prawdopodobnie pozostanie najważniejszym wyróżnikiem Twojej firmy.
 
Punkt 3: Do jakiej grupy klientów chcesz dotrzeć?
Musisz określić, dla kogo świadczysz usługi. Największy błąd, jaki można popełnić, wynika z lęku, że zawężenie odbiorców sprawi, że firma przestanie reagować na potrzeby innych grup. Takie obawy nie mają uzasadnienia. Po pierwsze: ustalenie grupy docelowej wskazuje na priorytety firmy, a po drugie – koncentracja na klientach jednego typu nie oznacza, że firma nie może obsłużyć odbiorcy, który nie zmieści się w określonych ramach. 
Warto ustalić jak najdokładniej, dla kogo zamierzasz pracować. Wybór grupy docelowej będzie miał kluczowy wpływ na mnóstwo wyborów podejmowanych w firmie. Wracając do przykładu pizzerii, nie jest wcale bez znaczenia, czy jej właściciel dostrzeże grupę docelową w uczniach i studentach, rodzinach z dziećmi, czy może w pracownikach biurowych, którzy mogliby zamawiać pizzę w ramach lunchu. Każdy z tych wyborów może mieć daleko idące konsekwencje.
 
Punkt 4: Przygotuj ofertę
Co takiego możesz zaoferować swoim potencjalnym klientom, by byli usatysfakcjonowani? W tym punkcie opisz zakres swojej działalności, wskazując najważniejsze produkty i usługi. 
Przykład: oferta pizzerii nie będzie się ograniczała do przygotowywania dań na miejscu, ale obejmie także usługę dowozu pizzy do klienta. 
 
Punkt 5: Czym nie zamierzasz się zajmować?
To, co robisz, jest ważne, ale istotne jest również to, czego nie robisz. Takie samoograniczenie pozwoli Ci nie rozdrabniać się na rzeczy, którymi nie zamierzasz się zajmować, ponieważ byłyby niezgodne z podstawowymi założeniami Twojej marki. W tym punkcie należy więc wymienić zarówno to wszystko, czym firma może się potencjalnie zajmować (a więc co jest zgodne z jej misją), jak i – oddzielnie – to, od czego chce być daleko.
Przykład: pizzeria w granicach działalności może umieścić np. pizze, pasty, wina, napoje bezalkoholowe, dowóz do klienta. Natomiast poza granicami można umieścić: inne dania włoskie, piwo, mocne alkohole, catering, wynajem sal na imprezy. 
 
Punkt 6: Jak znaleźć miejsce na rynku?
Tworząc strategię marketingową, powinieneś mieć świadomość nasycenia rynku, na który wchodzisz, jakie firmy świadczą podobne usługi oraz co je wyróżnia. Dzięki temu będziesz mógł znaleźć miejsce dla siebie. Zamiast robić to samo, co inne firmy w branży, należy rozszerzyć bądź zawęzić ofertę,  aby była lepiej dopasowana do wybranego segmentu klientów.
Przykład:  W małym mieście działa siedem pizzerii. Trzy z nich proponują tanią, ale niezbyt smaczną pizzę na telefon, dwie kuszą smakiem i ekskluzywnym wystrojem, ale nie dowożą pizzy, pozostałe dwa proponują średniej jakości pizzę z możliwym dowozem, ale czas oczekiwania na transport wynosi około 45 minut. Szansą na przebicie się dla nowej pizzerii może być uplasowanie się pomiędzy średnim i wysokim poziomem pod względem jakości pizzy (oraz pod względem cen), a przy tym skrócenie czasu oczekiwania na dowóz do 30 minut. Dzięki temu będzie można trafić do rodzin z dziećmi oraz do pracujących singli, którzy nie są bardzo wrażliwi na cenę, ale za to zwracają uwagę na smak oraz szybkość dostawy. 
 
Punkt 7: Jak pozyskać klientów?
W tym punkcie określ jakie metody promocji pasują do Twojej marki. Dla niektórych firm naturalnym kanałem będzie internet (strona internetowa, social media, bannery i reklamy w wyszukiwarkach), podczas gdy dla innych bardziej wskazane będą metody tradycyjne, np. ulotki lub reklamy w prasie lokalnej. W jeszcze innych firmach sprawdzić się może telemarketing lub obecność na targach branżowych.