Czytaj także: Jak przygotować biznesplan?

1. Produkt

Jeśli chodzi o rozwój prowadzonej działalności trzeba przedstawić na czym ma polegać zmiana, tj. zmiana lub rozszerzenie przedmiotu prowadzonej działalności. Chodzi przykładowo o: ograniczenie działalności handlowej i wprowadzenie świadczenia usług, zwiększenie produkcji w danym zakresie i poszerzenie oferty handlowej itp. Podobnych kombinacji jest bardzo dużo. Trzeba je dopasować do naszych możliwości.

Poza tym, trzeba określić zakładane cele działalności, tj.:
a) cele krótkookresowe tj. założenia rozwoju w perspektywie jednego lub dwóch lat obrotowych (zależy do charakteru i rozmiarów działalności).
b) cele długookresowe tj. obliczone na kilka następnych lat, to wymaga wnikliwej analizy i znajomości rynku, zwłaszcza kondycji i rozmiarów konkurencji oraz umiejętności nakreślenia założeń np. do zrealizowania w wyznaczonych okresach; warto dokonać założeń dotyczących przykładowo: zwiększenia albo przebudowy stanu zatrudnienia i jakości personelu, plany dotyczące ewentualnego otwarcia nowych albo przeniesienia istniejących punktów produkcyjnych, handlowych lub usługowych.
W przypadku gdy przedmiotem biznesplanu jest nowe przedsięwzięcie, trzeba wskazać, czego ono dotyczy. Wymagany będzie więc opis produktu lub usługi, tj. szczegółowy opis, co ma być w przyszłości sprzedawane, tj. jaki to towar lub na czym polega proponowana usługa. Ponadto, trzeba zwrócić uwagę np. na:
warunki przemawiające za tym, że to nasza firma ma najlepszą ofertę w tym zakresie (możliwość: ponoszenia niskich kosztów produkcji lub dystrybucji, zatrudnienia lub zapewnienia specjalistów w danej dziedzinie w szczególności wkład własnej pracy i umiejętności, możliwości lokalowe itp.),
planowaną pozycję na rynku w odniesieniu do rynkowej atrakcyjności produktu (trzeba wskazać np. unikalny charakter, brak na rynku podobnych towarów lub usług, korzystny stosunek jakości do ceny wynikający z niskich kosztów produkcji itp.).
 
 
2. Odbiorcy
Działalność w nowym zakresie lub nowy produkt musi mieć sprecyzowaną grupę odbiorców. W tej części warto określić:
- do kogo adresowany jest produkt lub usługi (ze względu na wiek, płeć, aktywność zawodową itd.),
- jaka ilość tak zdefiniowanych odbiorców może być potencjalnie obsługiwana na terenie działania firmy (trzeba wskazać możliwości pozyskania nowych odbiorców albo obsługi tych mieszających innych, sąsiednich miejscowościach itd.),
- możliwości zmiany lub modyfikacji oferty pod kątem zmiany struktury odbiorców (np. co się stanie gdy część młodzieży wyjedzie z miasta i spowoduje to zwiększenie ilości ludzi starszych itp.).
Uwaga!
Trzeba wskazać, jakie są oczekiwania i potrzeby odbiorców i w jakim stopniu proponowana oferta odpowiada na te oczekiwania.
 
3. Konkurenci
Konkurencja to bolączka każdej firmy. Trzeba to zaakceptować i poświęcić temu problemowi sporo uwagi. Przede wszystkim trzeba:
rozpoznać i wskazać ilość konkurentów na rynku, wielkość przedsiębiorstw, którymi dysponują, charakter i jakość ich oferty, ich słabe i mocne strony,
odnieść swoją ofertę do prezentowanej na rynku; trzeba unikać wszelkiego rodzaju powtórek i powielania istniejącej na rynku oferty, należy skupić się na podkreśleniu odmienności naszej oferty (czym różnimy się od konkurencji), nie chodzi tylko o cenę, ale przede wszystkim np. unikalność, nakierowanie na innego odbiorcę, dystrybucję, możliwość modyfikacji w razie wystąpienia zagrożeń itd.,
podsumowując, wskazać, dlaczego działająca na rynku konkurencja nie zagraża naszej firmie.
 
4. Ceny i promocje
W tej części biznesplanu należy podać kryterium wykorzystane w celu ustalenia ceny sprzedaży proponowanych produktów lub usług. Zwykle podaje się cenę w odniesieniu do wskazanego okresy (np. roku obrotowego, 12 pierwszych miesięcy prowadzenia działalności itp.). Jeśli w tym okresie mogą wystąpić (planowane lub nieplanowane) zmiany cen, podaje się cenę uśrednioną. W miarę możliwości można zaznaczyć, jak w skali roku będzie zmieniała się cena produktu lub usługi.
Warto też określić, jakie akcje promocyjne można przeprowadzić w celu pobudzenia popytu. Ich rozmiar i częstotliwość zależy oczywiście od charakteru naszej oferty. Trzeba będzie w tym miejscu opisać formę promocji i podejmowanych akcji reklamowych. Możliwości jest dużo.
 
5. Dystrybucja
Zależy od charakteru oferty i może odbywać się:
tradycyjnie, tj. w punktach handlowych, biurach obsługi zakładach usługowych itd. (warto zwrócić uwagę na możliwości lokalowe i transport),
współpraca z innymi placówkami handlowymi (supermarketami, hurtowniami itd.),
przez Internet lub w formie sprzedaży wysyłkowej.
Trzeba więc wybrać optymalną formę, najlepiej odpowiadającą możliwościom naszej firmy.
 
6. Zaopatrzenie
Źródła zaopatrzenia, warunki realizacji dostaw, środki transportu, organizacja zaopatrzenia z uwzględnieniem zakładanych ewentualnych problemów (np. nagłej utraty źródła dostawy).
(...)
 
Czytaj więcej: Kompas Księgowo-Kadrowy