Pytanie
Spółka, której podstawową działalnością jest budowa dróg, ulic, zajmuje się również produkcją materiałów drogowych, jak m.in. emulsja. Wzięła w leasing zbiorniki przeznaczone do magazynowania emulsji, wyposażone w urządzenia grzewcze. Początkowo były przeznaczone do magazynowania emulsji sprzedanej kontrahentowi. Cena ich dzierżawy była wkalkulowana w cenę sprzedaży emulsji. Koszty amortyzacji były księgowane w koszty sprzedaży. Po zakończeniu sprzedaży dla kontrahenta zbiorniki zostały zwiezione do firmy. Następnie jeden z nich został wydzierżawiony, ale bez sprzedaży emulsji. Spółka otrzymuje czynsz za dzierżawę, który księguje na pozostałe przychody operacyjne. Drugi jest remontowany. Nie ma decyzji aby były przeznaczone wyłącznie do dzierżawy. Mogą być wykorzystywane zarówno jako magazyn naszych gotowych wyrobów, jak i czasami dzierżawione. W ewidencji środków trwałych figurują te 2 zbiorniki jako mobilny węzeł.
Czy należy podzielić ten środek trwały na 2 odrębne?
Jak należy księgować amortyzację zarówno tego dzierżawionego, jak i remontowanego zbiornika?
Jak należy księgować inne koszty, np. remonty niebędące ulepszeniem?