W przeciągu 7 miesięcy inwestor otrzymał dwie decyzje o pozwoleniu na budowę. Obie zostały oprotestowane przez sąsiada, uchylone przez urząd wojewódzki oraz skierowane ponownie do I instancji celem wydania trzeciego pozwolenia na budowę.
Czy powyższa procedura może wciąż się powtarzać, czy sąsiad może złożyć skargę określoną ilość razy?
Przepisy procedury administracyjnej nie przewidują ograniczenia możliwości składania środków zaskarżenia od decyzji wydawanych w postępowaniu administracyjnym przez podmiot dysponujący statusem strony. Natomiast jeżeli kolejny raz decyzja zostanie zaskarżona do organu odwoławczego, a ten decyzję uchyli i przekaże sprawę organowi I instancji do ponownego rozpatrzenia, warto rozważyć złożenie przez inwestora skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję uchylającą, ponieważ może okazać się, że uchylenie decyzji o pozwoleniu na budowę - pomimo odwołania sąsiada - nie było prawidłowe, a decyzję pierwszej instancji należało utrzymać w mocy.
Przepisy procedury administracyjnej nie przewidują ograniczenia możliwości składania środków zaskarżenia od decyzji wydawanych w postępowaniu administracyjnym przez podmiot dysponujący statusem strony. Dopóki dana osoba jest stroną, zawsze może skorzystać z przysługujących jej uprawnień procesowych, nawet jeżeli jej działanie nosi znamiona pieniactwa procesowego. W takich przypadkach zadaniem organu administracji publicznej jest przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w taki sposób, aby organ odwoławczy lub ewentualnie sąd administracyjny nie stwierdził uchybień skutkujących uchyleniem takiej decyzji. To samo dotyczy zresztą prawidłowości samej decyzji, która podlega weryfikacji w toku instancji. Wymogiem formalnym odwołania jest zachowanie przez stronę terminu do jego wniesienia, ponieważ opłata skarbowa z tytułu odwołania jest wymogiem fiskalnym, który nie jest formalną przeszkodą do jego rozpatrzenia. Z kolei w postępowaniu sądowo administracyjnym wpis sądowy ma znaczenie dla skuteczności skargi, ponieważ jego brak czyni skargę nieskuteczną powodując jej odrzucenie. Nawiązując do przedstawionego stanu faktycznego, jeżeli kolejny raz decyzja zostanie zaskarżona do organu odwoławczego, a ten decyzję uchyli i przekaże sprawę organowi I instancji do ponownego rozpatrzenia warto rozważyć złożenie przez inwestora skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję uchylającą, ponieważ może okazać się, że uchylenie decyzji o pozwoleniu na budowę - pomimo odwołania - nie było prawidłowe, a decyzję pierwszej instancji należało utrzymać w mocy.
Tomasz Gawroński
Czy powyższa procedura może wciąż się powtarzać, czy sąsiad może złożyć skargę określoną ilość razy?
Przepisy procedury administracyjnej nie przewidują ograniczenia możliwości składania środków zaskarżenia od decyzji wydawanych w postępowaniu administracyjnym przez podmiot dysponujący statusem strony. Natomiast jeżeli kolejny raz decyzja zostanie zaskarżona do organu odwoławczego, a ten decyzję uchyli i przekaże sprawę organowi I instancji do ponownego rozpatrzenia, warto rozważyć złożenie przez inwestora skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję uchylającą, ponieważ może okazać się, że uchylenie decyzji o pozwoleniu na budowę - pomimo odwołania sąsiada - nie było prawidłowe, a decyzję pierwszej instancji należało utrzymać w mocy.
Przepisy procedury administracyjnej nie przewidują ograniczenia możliwości składania środków zaskarżenia od decyzji wydawanych w postępowaniu administracyjnym przez podmiot dysponujący statusem strony. Dopóki dana osoba jest stroną, zawsze może skorzystać z przysługujących jej uprawnień procesowych, nawet jeżeli jej działanie nosi znamiona pieniactwa procesowego. W takich przypadkach zadaniem organu administracji publicznej jest przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w taki sposób, aby organ odwoławczy lub ewentualnie sąd administracyjny nie stwierdził uchybień skutkujących uchyleniem takiej decyzji. To samo dotyczy zresztą prawidłowości samej decyzji, która podlega weryfikacji w toku instancji. Wymogiem formalnym odwołania jest zachowanie przez stronę terminu do jego wniesienia, ponieważ opłata skarbowa z tytułu odwołania jest wymogiem fiskalnym, który nie jest formalną przeszkodą do jego rozpatrzenia. Z kolei w postępowaniu sądowo administracyjnym wpis sądowy ma znaczenie dla skuteczności skargi, ponieważ jego brak czyni skargę nieskuteczną powodując jej odrzucenie. Nawiązując do przedstawionego stanu faktycznego, jeżeli kolejny raz decyzja zostanie zaskarżona do organu odwoławczego, a ten decyzję uchyli i przekaże sprawę organowi I instancji do ponownego rozpatrzenia warto rozważyć złożenie przez inwestora skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję uchylającą, ponieważ może okazać się, że uchylenie decyzji o pozwoleniu na budowę - pomimo odwołania - nie było prawidłowe, a decyzję pierwszej instancji należało utrzymać w mocy.
Tomasz Gawroński