W czwartek w Gdyni Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę na przebudowę z konsorcjum firm: Korporacji Budowlanej Doraco i Zakładu Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych "UW Service", które wygrało przetarg.
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) Janusz Jarosiński powiedział po podpisaniu umowy, że jest to inwestycja priorytetowa dla portu, która zmieni funkcjonowanie szczególnie Morskiego Terminala Masowego. Jego zdaniem port mniej więcej za dwa lata zyska nowe możliwości obsługi większych statków.
Zwrócił uwagę, że po raz pierwszy w porcie przy przebudowie nabrzeża będzie budowana ścianka szczelna do głębokości 15,5 metra pod wodą. "Po pogłębieniu w przyszłości kanału do tej głębokości do portu będą mogły zawijać większe statki. To otworzy nowe możliwości w rozwoju portu, zwłaszcza do przeładunku zboża i węgla" - wyjaśnił.
Nabrzeże będzie przebudowywane w czasie normalnego funkcjonowania terminala masowego. Prezes Morskiego Terminala Masowego w Gdyni Bogdan Buczko zwrócił uwagę, że dzięki przebudowie nabrzeża, a w przyszłości pogłębieniu kanału portowego do 15,5 metra, port będzie mógł obsługiwać statki o nośności ok. 130-150 tys. ton, czyli największe pływające po Bałtyku. "To spowoduje rozwój portu i terminala oraz wpłynie na zwiększenie zatrudnienia" - dodał. Teraz mogą zawijać jednostki o zanurzeniu 13,5 metra i ładowności ok. 100 tys. ton.
Prezes Korporacji Budowlanej Doraco Andżelika Cieślowska podkreśliła w rozmowie z PAP, że korporacja ma duże doświadczenie w zakresie inwestycji hydrotechnicznych. Przypomniała, że firma w konsorcjum zrealizowała m.in. terminal LNG w Świnoujściu i Nabrzeże Górników w porcie Szczecin-Świnoujście.
W ramach inwestycji mają być przebudowane m.in. konstrukcja hydrotechniczna na długości ponad 392 metrów, układ kolejowy i drogowy na odcinku prawie pół kilometra oraz infrastruktura kanalizacyjna, wodociągowa, deszczowa i sanitarna.
ZMPG ubiega się o współfinansowanie inwestycji ze środków Funduszu Spójności UE. Przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego jest umieszczona na liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
Jarosiński poinformował, że w tym roku w porcie może jeszcze się rozpocząć m.in. przebudowa Nabrzeża Bułgarskiego. Uważa, że będzie to największa inwestycja w porcie o wartości ponad 100 mln zł. Przetarg ma się zakończyć w sierpniu.
Na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej ZMPG w latach 2013-2015 planuje wydać ponad 736 mln zł. Przebudowane mają być nabrzeża oraz rozbudowane drogi i koleje. W 2013 r. planowane jest wydanie ponad 217 mln zł, w przyszłym roku - ponad 302 mln zł, a w 2015 roku - ponad 216 mln zł.
ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in.: Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny i Wydział Usług Żeglugowych i Portowych.