Jeżeli adres wskazany w upomnieniu jest jedynym adresem, jakim dysponuje organ nadzoru budowlanego, wszelkie pisma w toku postępowania egzekucyjnego można kierować na ten adres ze skutkiem dla zobowiązanego, nawet przy założeniu, że doręczenie nastąpi formalnie w oparciu o tzw. fikcję doręczenia.

Uzasadnienie


W przypadku niewykonania obowiązków nałożonych w ostatecznej decyzji administracyjnej, właściwy organ powinien podjąć działania prawne zmierzające do przymusowego wykonania nałożonych obowiązków, stosując przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.) – dalej u.p.e.a. Upomnienie poprzedza wszczęcie postępowania egzekucyjnego, gdzie pierwszą czynnością jest doręczenie zobowiązanemu tytułu wykonawczego. W kwestii doręczenia pism procesowych odpowiednio stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz.. 1071 z późn. zm.) – dalej k.p.a., w tym między innymi tzw. fikcję doręczenia. W związku z tym w rozpatrywanym przypadku upomnienie zostało skutecznie doręczone, a organ może formalnie wszcząć postępowanie egzekucyjne. Teoretycznie całe postępowanie skutecznie może zostać przeprowadzone przy zastosowaniu powyższej fikcji, przy założeniu, że adres powyższy jest prawidłowy, tzn. organ nie dysponuje jakimikolwiek informacjami w przedmiocie zmiany adresu. Organ może oczywiście podjąć działania zmierzające do weryfikacji adresu i wystąpić w tym celu do urzędu gminy w celu uzyskania stosownych informacji. Generalnie jednak, jeżeli okaże się, że jest to jedyny znany organom adres, należy tam właśnie kierować wszelkie pisma ze skutkiem dla zobowiązanego.