Wiadukt Biskupia Górka jest jednym z kluczowych punktów układu drogowego w śródmieściu, znajduje się w ciągu Traktu św. Wojciecha i stanowi część drogi krajowej nr 91 w kierunku Łodzi. Dziennie z węzła korzysta ok. 50 tys. aut.
We wtorek plac budowy ma być przekazany wykonawcy, wyłonionej w przetargu firmie Budimex S.A., która za 143,6 mln zł ma zrealizować inwestycję. Ok. 114 mln zł wynosi dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Podczas konferencji prasowej Dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Włodzimierz Bartosiewicz zwrócił uwagę, że rozbudowa wiaduktu Biskupia Górka obejmuje przebudowę układu drogowego wraz ze skrzyżowaniami, budowę obiektów mostowych (wiadukt na torami kolejowymi w ciągu ul. Trakt Św. Wojciecha, wiadukty nad ul. Nowe Podwale Grodzkie, estakady dojazdowe do wiaduktu, most przez Kanał Raduni) oraz budowę parkingu wielopoziomowego na 475 pojazdów przy ul. Okopowej. „W jednej inwestycji mamy jakby dwie inwestycje, wiadukt i parking i każde z tych zadań będzie podlegać oddzielnej organizacji pracy” – dodał. Wyjaśnił, że początkowe prace „będą skupione bardziej na tzw. obszarze parkingowym”. Chodzi m.in. o wycinkę drzew na terenie przy Okopowej. Obecny parking naprzeciwko urzędów wojewódzkiego i marszałkowskiego w piątek ma być zamknięty i ma to być pierwsza zmiana związana z budową wiaduktu Biskupia Górka.
Dyrektor regionu Budimex S.A. Jakub Długoszek wyjaśnił, że na terenie obecnego parkingu przy Okopowej ma powstać wykop o głębokości ok. sześciu metrów. Szacuje się, że do wywiezienia ziemi z wykopu potrzebnych będzie ok. tysiąca kursów ciężarówek. „Chcemy wykonać to maksymalnie w ciągu ok. dwóch miesięcy więc średnio co cztery-pięć minut z placu budowy będzie wyjeżdżała duża ciężarówka z ziemią” – dodał. Przyznał, że „może to spowodować wydłużenie potoków komunikacyjnych w tym rejonie”.
Poinformowano, że jeszcze przed świętami wyłączona zostanie z ruchu ul. Augustyńskiego oraz chodnik wzdłuż Traktu św. Wojciecha (po stronie południowej). W kwietniu ma być przesunięty przystanek autobusowy „Zaroślak” na skrzyżowanie z ul. Toruńską oraz wyłączone z ruchu odcinki chodników po obydwu stronach Traktu św. Wojciecha.
Na maj zaplanowano zmianę organizacji ruchu drogowego na Trakcie św. Wojciecha. W godzinach popołudniowych (od 13 do 18) dostępne dla kierowców będą dwa pasy w kierunku Pruszcza Gdańskiego i jeden w kierunku Gdańska. Od godz. 18.00 do godz. 13.00, czyli w godzinach wieczornych i porannych czynne będą dwa pasy w kierunku Gdańska i jeden w kierunku Pruszcza Gdańskiego.
Zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Sebastian Zomkowski zapewnił, że rozbudowa wiaduktu pomimo newralgicznej lokalizacji „nie spowoduje żadnych perturbacji w komunikacji miejskiej”. Ocenił, że „zmienna organizacja ruchu na Trakcie św. Wojciecha, gdzie w zależności od szczytu będą wyznaczone dwa pasy ruchu w kierunku centrum lub w kierunku Oruni, zapewni płynny ruch i autobusy nie będą stały w korkach”.
Plan inwestycji zakłada rozbiórkę istniejącego wiaduktu i budowę nowych wiaduktów drogowych w ciągu ulicy Trakt św. Wojciecha. Zaplanowano również przebudowę odcinka ulicy Trakt św. Wojciecha, Okopowej, Zaroślak i Toruńskiej, a także przebudowę układu drogowego wokół Baszty Białej, budowę odcinka ul. Nowe Podwale Grodzkie i budowę mostu nad Kanałem Raduni. (PAP)