Transformacja cyfrowa coraz bardziej uwidacznia różnice pomiędzy starszym i młodszym pokoleniem w firmach rodzinnych. Tak wynika z raportu „O biznesie rodzinnym głosem sukcesorów. Różne ścieżki, te same priorytety”. Jedynie 7 proc. sukcesorów uważa, że ich przedsiębiorstwa posiadają strategię biznesową dopasowaną do obecnych czasów, a 36 proc. odczuwa frustrację w związku z tym, że ich rodzice nie w pełni rozumieją szanse i zagrożenia, jakie niosą za sobą nowe technologie.

Autorzy raportu podkreślili, że polscy sukcesorzy przywiązują dużą wagę do takich obszarów jak digitalizacja, innowacje i profesjonalizacja, a ich sposób patrzenia na świat sprawia, że są zainteresowani dywersyfikacją, zarówno pod kątem produktowym, rynkowym, jak i sposobów wykonywania pracy.

"Dlatego patrząc na obecny stan rozwoju firm, 36 proc. przedstawicieli młodego pokolenia dostrzega problem z niezrozumieniem nowych technologii przez swoich rodziców. Dodatkowo, aż 75 proc. jest zdania, że kluczowe znaczenie ma opracowanie strategii biznesowej dostosowanej do czasów transformacji" - czytamy w raporcie. Jak dodano, jedynie 7 proc. jest zdania, że ich firma dobrze sobie z tym radzi.

Piotr Wyszogrodzki z PwC tłumaczy, że wiele firm rodzinnych ma skuteczne krótkoterminowe plany biznesowe oraz jasną długofalową wizję, którą mierzy się pokoleniam. - Jednak jak pokazują badania okres pięciu do dziesięciu lat nie jest odpowiednio zaadresowany przez znaczą część biznesów rodzinnych – zaznacza Wyszogrodzki.

Jak wynika z danych zebranych w raporcie, 82 proc. sukcesorów jest przekonanych, że innowacje mają fundamentalne znaczenie dla firmy, a 15 proc. sądzi, że ich biznes dobrze sobie z nimi radzi. Według ekspertów to sygnał wskazujący "na istnienie luki kompetencyjnej". "Innowacje mogące umocnić pozycję rynkową przedsiębiorstwa, wciąż w wielu spółkach nie są wykorzystywane w sposób skuteczny i nie wspierają ich rozwoju" - napisano.
Jak podkreśla r Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego (think tank zajmujący się pozyskiwaniem i upowszechnianiem wiedzy o firmach rodzinnych w Polsce), sukcesja jest procesem wieloletnim. - Wraz z wychowaniem przekazywane są rodzinne wartości, później wiedza, z czasem dopiero władza i własność w firmie rodzinnej - zaznacza Lewandowska. (PAP)

 

  Być kobietą biznesu >>