Zgodnie z artykułem 130 § 2 kodeksu pracy ,,Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w innym dniu niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin’’. Tym samym przepis ten jest dla pracowników podstawą do uzyskania dodatkowego dnia wolnego w przypadku, gdy w danym roku święto przypada w sobotę. W 2014 r. występują 2 takie święta.
Zobacz także: W 2014 roku pracownicy odbiorą dwa wolne dni za święta przypadające w soboty
Pierwsze miało miejsce 3 maja, drugie to uroczystość Wszystkich Świętych, czyli 1 listopada. - Powyższe zasady obowiązują od 8 października 2012 r. i są skutkiem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 2 października 2012 r., sygn. akt K 27/11. Trzeba pamiętać, że dzień wolny od pracy powinien być wyznaczony do końca okresu rozliczeniowego, w którym to święto przypadło. Może on wówczas poprzedzać dzień świąteczny, bądź następować po nim – tłumaczy Marta Kosakowska, aplikant adwokacki TGC Corporate Lawyers.
Kiedy dzień wolny?
Co do zasady, termin dodatkowego dnia wolnego dla pracowników wyznacza pracodawca, tak samo jak ustala on harmonogram pracy. – Trzeba pamiętać, że pracodawca nie ma obowiązku ustalać tego terminu z pracownikami. Nie musi być też to jeden dzień dla wszystkich zatrudnionych w spółce, dzięki czemu zakład pracy nie będzie zamykany na cały dzień – dodaje ekspertka. Z drugiej strony, pracownicy nie muszą w tych okolicznościach podejmować żadnych działań, np. składać wniosków o udzielenie dnia wolnego w zamian za święto przypadające sobotę. Nie ma również przeszkód, by to oni wystąpili z inicjatywą i jasno określili, kiedy chcą odebrać dni wolne. Niemnie jednak każdorazowo powinni uzgodnić powyższe z pracodawcą.
Zobacz także: W 2014 r. zadziała wyrok TK ws. dni wolnych
Wyjątki
Prawo do skorzystania z dodatkowego dnia wolnego nie obejmuje jednak wszystkich. Jeśli w zakładzie pracy rozkład pięciu dni roboczych ustalony jest tak, że sobota nie jest dniem wolnym, przyznanie dodatkowego wolnego będzie zależało od tego, czy w danym okresie rozliczeniowym, pracownicy przekroczą ustalony na ten okres wymiar czasu pracy. - Jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce, pracodawca będzie musiał przyznać dodatkowy dzień wolny również tym pracownikom, którzy w soboty pracują. Jeśli się z tego nie wywiąże, narazi się na konieczność wypłacenia im wynagrodzenia z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych – tłumaczy Marta Kosakowska. Dzień wolny nie przysługuje też pracownikom weekendowym.
Więcej na www.kadry.abc.com.pl
Autor: Marta Bodys