Pytanie pochodzi z Kompasu Księgowo-Kadrowego
Firma zajmuje się organizacją imprez; są to różnego rodzaju konferencje, spotkania integracyjne, targi, kongresy itp. Imprezy trwają jeden dzień, dwa lub więcej. Do tej pory, odbywały się na terenie Polski. Otrzymujemy sprzeczne informacje, że deklaracje do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego muszą składać wszyscy przedsiębiorcy, którzy organizują wyjazdy. Także ci, którzy organizują wyjazdy w Polsce.
Czy firma, która świadczy więcej usług, np. zakwaterowania, różnego rodzaju atrakcji i wyżywienia powyżej 24 godzin jest organizatorem turystki?
Czy firma ma obowiązek naliczać i odprowadzać składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny?
Odpowiedź
Moim zdaniem w tym przypadku wystąpi obowiązek odprowadzenia składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.
Uzasadnienie
Zgodnie z przepisami art. 3 pkt 1 i 2 ustawy z 29.08.1997 r. o usługach turystycznych – dalej u.u.t., usługi turystyczne to usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym. Natomiast impreza turystyczna to co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu.
Dodatkowo warto pamiętać, że organizowanie imprez turystycznych to przygotowywanie lub oferowanie, a także realizacja imprez turystycznych, a organizatorem turystyki jest przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną (art. 3 pkt 4 i 5 u.u.t.).
Z przepisów tych wynika, że w sytuacji przedstawionej w pytaniu wystąpi obowiązek wobec Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG). Mamy tu bowiem do czynienia z organizowaniem imprezy (a nie usługi) turystycznej. Poza tym, opisane w pytaniu elementy wyjazdu przypominają wycieczkę, która co do zasady jest imprezą turystyczną. Jej cechą charakterystyczną jest jednak, aby jej program obejmował zmianę miejsca pobytu uczestników (art. 3 pkt 3 u.u.t.).
Jeżeli więc dany przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą m.in. w zakresie organizowania imprez turystycznych ma obowiązek m.in.:
1) zapewnić klientom na wypadek swojej niewypłacalności: pokrycie kosztów powrotu z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej, obejmujących w szczególności koszty transportu, zakwaterowania, transferów, w tym także koszty poniesione przez klientów, w wypadku gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, wbrew obowiązkowi, nie zapewnia tego powrotu,
2) a także zapewnić klientom zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, w wypadku gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu, impreza turystyczna nie została lub nie zostanie zrealizowana, a także
3) zapewnić klientom zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie została lub nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu,
- m.in. przez dokonywanie terminowych wpłat składki w należnej wysokości do TFG (art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d u.u.t.).
Z art. 10f ust. 1 u.u.t. wynika zaś, że składka na TFG jest naliczana w wysokości nie wyższej niż 30 zł od każdego klienta z tytułu zawartej umowy o świadczenie usług turystycznych polegających na organizowaniu imprez turystycznych lub umowy w zakresie pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych. Składka jest należna z dniem zawarcia umowy. Warto też pamiętać o rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z 21.11.2016 r. w sprawie wysokości składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.
Ponadto, na stronie internetowej ministerstwa sportu i turystyki można znaleźć informację, że:
Po pierwsze: "Od pojedynczych usług turystycznych nie ma obowiązku odprowadzania składek na [TFG] ani nie ma obowiązku informowania o pojedynczych usługach turystycznych w deklaracjach składanych do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Przychody ze sprzedaży pojedynczych usług turystycznych, w opinii Departamentu Turystyki, nie powinny być brane pod uwagę przy wyliczaniu deklarowanego rocznego przychodu na potrzeby określenia minimalnej sumy gwarancji lub ubezpieczenia wymaganego w związku z działalnością organizatorów turystyki i pośredników turystycznych."
Po drugie: "W przypadku rozszerzenia ofert o dodatkowe usługi, takie jak np. transport, bilety wstępu do parku rozrywki, bilety uprawniające do innych atrakcji poza hotelem, usługa przewodnika turystycznego, wynajem samochodu itp., pakiet oferowanych usług stanowi już co najmniej dwie usługi turystyczne, czyli jest imprezą turystyczną w rozumieniu przepisów [u.u.t.]."
W orzecznictwie można znaleźć informacje, zgodnie z którymi m.in. "(...) usługa turystyki to świadczenie złożone, na które składa się szereg usług (obcych i własnych), takich jak np. hotelarstwo, gastronomia, transport, mających na celu zorganizowanie pobytu klientowi poza miejscem jego zamieszkania. Usługi te są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość (jedną usługę, jeden produkt). Usługa turystyki obejmuje swym zakresem cząstkowe usługi, bez których dana impreza turystyczna nie mogłaby się odbyć. Zatem za usługi turystyki należy uznać zorganizowane lub indywidualne wyjazdy wypoczynkowe połączone z rekreacją i rozrywką (tzn. kompleksowym programem imprez)." (interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29.11.2012 r., ITPP2/443-1077/12/EK). Podobnie uważa WSA w Białymstoku w wyroku z 5.05.2011 r. (I SA/Bk 126/11).
Trzeba jednak zwrócić uwagę, że podane stanowisko organu podatkowego i sądu administracyjnego co do rozumienia pojęcia usługi turystycznej sformułowano dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Nie wydaje mi się, aby miało to znaczenie dla potrzeb realizacji obowiązków wobec TFG.
Zawsze jednak można upewnić się w resorcie sportu i turystyki, czy w danym przypadku wystąpi obowiązek wobec TFG.